Nyheter

Alle partiene enige om Erna Solbergs bompengeskisse

Det er klart etter at Erna Solberg fredag la fram en endelig skisse til løsning på bomkonflikten og stilte ultimatum til samarbeidspartiene.

Kjell-Ingolf Ropstad bekreftet fredag rundt 22.30 overfor Vårt Land at landsstyret i KrF har sluttet seg til bompengeskissen.

På spørsmål fra Vårt Land om det var mye uenighet på KrFs møte, svarer Ropstad.

– Det var en grundig diskusjon rundt skissen. Det var mange viktige spørsmål og mange punkter som måtte avklares. Men det var stor tilslutning, spesielt fra dem som har jobba med bybanen i Bergen eller kollektivrafikken i Oslo, sier Ropstad.

LES OGSÅ: Venstre-Grande: – Å nærmest utpresse hverandre i media, styrker ikke samarbeidet

Venstre sa ja

Han peker på at det ligger et kraftig løft for kollektiv i pakkene.

– Dette kan realisere videre bybane i Bergen, kanskje bidra til ny t-banetunnel i Oslo. Men mange var også opptatt av å se utover de store byene. Det ligger inne noe reduksjon av bom rundt om i landet. Vi mener det var en balansert pakke, sier Ropstad.

Senere samme kveld gikk Venstre-leder Trine Skei Grande ut og sa at også de ville stille seg bak skissen. Fra før av hadde Fremskrittspartiet sagt ja. Dermed er partiene enige.

Satte ned foten

– Samtalene kan ikke pågå inn i det evige. Jeg måtte skjære gjennom.

Det var budskapet fra Erna Solberg serverte til pressen fredag klokken 20.45. Tidligere på dagen hadde hun servert samme budskap – og en endelig bompengeskisse fra Høyre – til lederne i de tre samarbeidspartiene. Bompengekonflikten mellom Venstre og Frp har tilspisset seg for åpen scene den siste uken. Nå fikk partnerne beskjed om å takke ja eller nei innen mandag.

Solberg vedgikk at bomkonflikten har vært svært krevende for hennes borgerlige samlingsprosjekt, Høyre-lederen og statsministeren har jobbet hardt for å komme dit hun er nå – med alle de ikke-sosialistiske partiene i en regjering.

– Ingen har fått et perfekt system, men alle har fått gjennomslag fra viktige saker, sa Solberg til pressen.

Punkter i skissen

Her er noen av punktene i skissen som alle regjeringspartiene nå har godtatt:

  • 300 millioner til reduserte billetterpriser på kollektivtrafikk i de store byene
  • 250 millioner til bedret kollektivtrafikk, fortrinnsvis utenfor de store byene. Under her ligger blant annet punkter om å bygge om persontogvogner til sovevogner, bygging av sykkelhotell og styrket kollektivtrafikk i distriktene
  • Konseptvalgutredning for transportløsninger i Nord-Norge, inkludert Nord-Norge-banen
  • Regjeringa ferdigstiller forhandlingene om byvekstavtaler i de fire store byområdene Trondheim, Oslo, Bergen og Nord-Jæren, og har mål om å kunne starte med slike avtaler senere også andre steder.
  • 20 prosent fylkeskommunal eller kommunal egenandel i byvekstavtalene. Denne egenandelen kan ikke fylles med bompenger.
  • Økning av statlig bidrag i byvekstavtalene

LES OGSÅ: KrF-Grøvan med varsko – barnesatsinger skal ikke betale bomkrise-regningen

Solberg: Betydelig kollektivløft – og betydelig bomreduksjon

Slik oppsummerer statsministeren selv hovedtrekkene i skissen:

– Jeg mener den endelige skissen gir et betydelig løft for kollektiv, og en betydelig reduksjon av bompenger. Det er en solid samferdseslsasting, som må prioriteres inn i budsjettene framover.

– Men det vil bli bompengereduksjon i alle byvekstpakkene, bekreftet Solberg på spørsmål fra pressen.

Prislappen i neste års budsjett: Omtrent to milliarder kroner.

KrFs parlamentariske leder Hans Fredrik Grøvan rykket nylig ut i Vårt Land og sa at KrF ikke aksepterer at bompengereduksjoner finansieres med penger fra KrFs barneseire – slik som økt barnetrygd.

– Vi har budsjettkonferanse neste uke. Alle må gi, var Solbergs korte svar på Vårt Lands spørsmål om det.

LES OGSÅ: Slik er kampen for livet i regjering

Sanner bekrefter: Nullvekstmålet for biltrafikk er en forutsetning for alt i skissen 

En forutsetning for alt i skissen, er at nullvekstmålet for biltrafikk overholdes i byene med byvekstavtaler, får Vårt Land bekreftet fra Høyre-nestleder Jan Tore Sanner. Frp fikk dermed ikke gjennomslag for å gå fra nullvekst i antall biler til nullvekst i utslipp.

Det vil dessuten si at de nye pengene til bompengereduksjon ikke vil bli utbetalt, hvis ikke nullvekstmålet overholdes, forklarte statsministeren til pressen.

Les mer om mer disse temaene:

Andreas W. H. Lindvåg

Andreas W. H. Lindvåg

Andreas W. H. Lindvåg er politisk reporter i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

David Sviland

David Sviland

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter