Salmer ved reisens begynnelse

Oslo Domkor tar kanskje ikke de store sjansene under sin første utgivelse med dirigent Vivianne Sydnes. Men den tradisjonelle kirkemusikken møter likevel jazzen i et vakkert vitnesbyrd om hva koret kan oppnå.

LITURGI: For den som er glad i både liturgisk musikk og jazz, er Domkorets plate under Vivianne Sydnes’ ledelse et vakkert møte, skriver vår anmelder. Her fra en øvelse i 2016.
Publisert Sist oppdatert

For enkelte var det nok en uventet vri på konseptet «sakte-TV» da NRK i 2014 produserte Salmeboka minutt for minutt. I selskap med fortellinger om lange togstrekninger, reinflytting og Hurtigruta, ble den nye salmeboken presentert med en 60 timers lang direktesending. Konseptet viser at salmebølgen traff Norge, og ringvirkningene er tydelig blant norske kor. Hva passer vel bedre for Oslo Domkors første plate med domkantor og dirigent Vivianne Sydnes enn deres egen versjon av salmetradisjonen?

Sydnes tok over Oslo Domkor i 2014, etter at institusjonen Terje Kvam hadde styrt skuta i over 30 år. Som reisefølge har koret Oslo Domkirkes organist Kåre Nordstoga, og jazzpianist Tord Gustavsen på flygel – en interessant kombinasjon av det tradisjonelle kirkemusikalske og poetisk jazz. De to tilnærmingene fungerer merkelig godt sammen, selv om fellespunktene ikke er åpenbare.

Ideell menighetssang

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP