Georgisk pianist fortryllet Oslo-publikummet

Bildelig sagt, nå vet vi at det finnes sommerfugler og russiske bjørner i samme piano.

Khatia Buniatishvili gjorde den best besøkte turistattraksjonen i russisk musikk, Tsjaikovskijs «b-moll»-konsert, til en reise i sart poesi og musikalsk ekstremsport.(Foto: Liv-Randi R. Holann / Oslo-Fiharmonien)
Publisert Sist oppdatert

Det georgiske pianistfenomenet Khatia Buniatishvili kom, spilte og vant (om det går an å si noe så meningsløst om musikk) i Oslo Konserthus i går og kvelden før, publikum var elleville, hun spilte på oppdriften og landet Tsjaikovskijs «b-moll», som den heter på folkemunnet, som et teppe av all menneskelig erfaring og enhver sinnstilstand, fra mørke til lys og sannelig var det noen gråtoner der også. Det er sjelden å oppleve – i livet som i musikken – at én sjel, én kropp rommer alt fra den skjøreste poesi til utladninger av en dimensjon som muligens ble registrert på Richters jordskjelvskala. Tålte Tsjaikovskij det? Det er klart, det var hans vesen - om en tar selvmordsaktige depresjoner som vulkaner med i beregningen.

LES OGSÅ: Oslo-Filharmonien må være Norges sprekeste 100-åring!

Han hadde likt det

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP