Verdidebatt

Nærhet eller distanse til folket

LEDERE: Menneske først, troende så. Symboler og klær representerer alltid sosial posisjonering og en valgt signaleffekt: Så hva legges det vekt på, hvem henvender man seg til? Vi har to nye biskoper i Oslo nå: Sunniva Gylver i Den norske kirke og Fredrik Hansen i Den katolske kirke.

Apropos representasjon: Jesus ble født i en stall, i utenforskap og langt fra den velkledde, velfriserte og sosialt korrekte religiøse eliten i gylden skrud. Til deres irritasjon og gremmelse stilte han seg gjennomgående sammen med de uflidde som ble ansett som uverdige og nederst i de religiøse og sosiale rangstigene. Det vil si: De teologisk uvitende og ressurssvake nede ved kirkedøren der, eller utenfor for den saks skyld.

Jesus poengterte dog bestemt og gjennomgående at ethvert genuint fellesskap handler om inkludering og stilte seg foran tempelet med klar melding: Her er adgang tillatt for uvedkommende. Menneskeverd, respekt og aktiv nestekjærlighet er evangeliet kledd i arbeidsklær.

Pål Georg Nyhagen

Det vi gjør, det vi sier

Aktiv nestekjærlighet, omsorg og solidaritet handler nemlig om identifikasjon og samforståelse. Gjenkjennelse i sin nestes øyne. Identifisering er det at man på grunn av følelsesmessig, eksistensiell og erkjennende tilknytning ser seg selv i det medmennesket som man alltid står foran. Derav oppfordingen om å elske sin neste som seg selv. Vi er nemlig alle mennesker, medmennesker. Forskjellige, men like i menneskeverdet. Det finnes ikke mer av nevnte verdier og kvaliteter enn det som realiseres i praksis; noe Jesus grunnleggende vektla: Det vi gjør overdøver det vi sier.

Teologi nedenfra, dialog og fruktbar kommunikasjon handler om identifisering

Dette nevnte er ikke noe man kan lese seg til: Det handler om levd liv og ubetinget nærhet til medmennesker. Som nevnt om menneskeverdet, frihet, likhet, søster- og brorskap.

Teologi nedenfra

Jesus henvendte seg åpent og inkluderende til dem med skakk rygg, skrubbsår på knærne, som halter og aldri får det til. Livet handler ikke om å prestere og få det til; det holder å være til. Alt annet er bonus. Livet er nemlig en gave vi får, og som vi prøvende og feilende skal folde ut og forvalte under ansvar; ikke et prosjekt vi skal lykkes med eller pynte oss med.

Teologi nedenfra, dialog og fruktbar kommunikasjon handler om identifisering. Folk som sliter og kjemper med livet, også dem som befinner seg nederst og på skyggesiden kaller den nye biskopen i Den norske for Sunniva der hun dukker opp hos dem.

Det spørs hvor mange der som som kaller den katolske biskopen for Fredrik om han skulle dukke opp.

Mer fra: Verdidebatt