Verdidebatt

Ingen brist, ingen synd

HOMOFILI: Andre medlemmer i en menighet kan «praktisere sin synd», skeive kan ikke. De kan ikke få lederverv eller være frivillig i menigheten. Man vil da for alltid føle seg annenrangs og nærmest spedalsk?

Johannes Thaule skriver et innlegg i Vårt Land 21.januar hvor han advarer mot å slippe homofil praksis inn i menigheter, da slutter man fred med syndens natur. Hans utgangspunkt er at Gud skapte menneske til mann og kvinne, og derfor er homofili en forstyrrelse i det skapte. Den homofile må bare ikke leve sin legning ut. Vi har alle vårt å kjempe med, skriver Thaule.

Det må en omvendelse til, ellers kan man falle ut av nåden. Kampen mellom ånden og kjødet er en kamp som foregår i alle mennesker, en kamp som er naturlig for ethvert kristent menneske, og denne kampen gjelder ikke bare den homofile, skriver han. Men - ser du bort fra Thaule, at det innebærer en så mye større forsakelse om man som skeiv skal forsake sin kjærlighet til en annen av samme kjønn? Hvilke andre kamper kan sammenlignes med dette?

Guri Berntsen, teolog og familieterapeut

Hva kan sammenlignes?

Å gå glipp av et langt og godt samliv?

Utgangspunktet om at det ikke finnes andre muligheter for parforhold pga Gud skapte oss til mann og kvinne er ikke et uvanlig argument blant motstandere av homofil praksis. Men dermed ser man bort fra at en kvinne vel er kvinne selv om hun gifter seg med en annen kvinne? Og om en mann elsker en annen mann er det vel ikke slik at han slutter å være mann?

De kan ikke få lederverv eller være frivillig i menigheten

Er homofili en større synd eller brist enn andre brister? For min del tror jeg ikke dette er en brist. Jeg tror Gud er større enn beretningen om skapelse av mann og kvinne. Jeg tror at fordi om Jesus viste til dette og sa at derfor skal mannen forlate sin far og mor osv, så er det vi som begrenser dette til ikke å kunne gjelde mann og mann, kvinne og kvinne.

Ingen brist, ingen synd

Man kan altså i følge Thaule være medlem i en menighet kun hvis man ikke praktiserer sin homofile legning? Andre medlemmer i en menighet kan «praktisere sin synd», skeive kan ikke. De kan ikke få lederverv eller være frivillig i menigheten. Man vil da for alltid føle seg annenrangs og nærmest spedalsk?

Jeg tror ikke homofili hverken er brist eller synd. Jeg tror det er en tolkningstradisjon at Paulus advarer mot homofil legning, når han advarer mot misbruk og overgrep i form av situasjonsbestemt homoseksuell praksis, for å beskytte utsatte. Jeg tror ikke Paulus kjente til homofil legning.

Jeg tror verden er større enn det Paulus kjente til. Så er det jo også andre av Paulus sine forordninger vi har forlatt, kvinner og hodeplagg, kvinner i forsamlinger. Skilsmisse og gjengifte er det også løst opp i, i de fleste menigheter.


Mer fra: Verdidebatt