Verdidebatt

Ingen billig nåde

HOMOFILI: Jeg tror at de fleste som bryter ekteskapet gråter over sin egen brist og ber om tilgivelse og nåde over fortid og framtid. Hva hvis menigheten krever den samme omvendelsen fra dem?

Det skrives om store teologiske tema: skapelse, synd, omvendelse, nåde, kristent liv. Men hva skjer når teologien møter personlig liv og livet i fellesskapet? Vi leser jo ikke bare Bibelens bokstaver, vi leser Bibelen også med vårt liv.

I Galaterbrevet leser jeg om nåden. Paulus var redd for at det skulle legges noe til nåden, som grunnlag for frelsen. Da handlet det om ikke-jøder måtte følge noen av jødenes skikker. Paulus var nidkjær i sin kamp for «nåden alene». For alle.

Solveig Tufte Johansen, tidligere pastor i Misjonskirken

Heligggjørelse

I Markus 1 sier Jesus: Guds rike er kommet nær, vend om og tro på evangeliet. Ikke først og fremst en omvendelse fra noe, men til noe, til Gud.

I Efeserbrevet skriver Paulus tre kapitler om nåden, før han i kapittel 4 skriver: Lev et liv som er verdig det kallet dere har fått. Det som i gamle dager kaltes «helliggjørelse». Det gjelder alle, det er vårt personlige ansvar, med Guds hjelp.

Hva krever vi av de som lever i et trofast, homofilt samliv?

De fleste menigheter har i dag inkludert skilte og gjengiftede medlemmer

Å redusere mennesket

Hva er homofil praksis? Gjelder det bare sexlivet? Det er å redusere mennesket, splitte det i enkelte deler. Det er som å be dem om å omvende seg fra en livslang tilhørighet fra en de elsker, fra selve livet.

Det er ingen billig nåde i prosessen om tro og kjærlighet i et likekjønnet samliv. Det har kostet og koster. En kamp for å tro seg akseptert av både Gud og menighet. Ingen ber oss heterofile om å være så opptatt av synden at det fratar oss kjærligheten.

Skilte og gjengiftede

Vi krever heller ikke dette av fraskilte og gjengifte medlemmer.

Jeg tror at de fleste som bryter ekteskapet gråter over sin egen brist og ber om tilgivelse og nåde over fortid og framtid. Hva hvis menigheten krever den samme omvendelsen fra dem?

Da må vel det innebære at de må gå tilbake til sin første ektefelle eller leve avholdende? Hvis ikke, blir jo konsekvensen at deres praksis. «Skilmissesynden» kan ødelegge menighetens åndelige liv! Det er etter min mening en stor og urimelig byrde å legge på mennesker, slik Thaule synes å gjøre, at deres samlivsform kan ødelegge menighetens åndelige tilstand.

De fleste menigheter har i dag inkludert skilte og gjengiftede medlemmer.

Menigheten lar «nåde gå for rett». Det bør vi også gjøre overfor samboende likekjønnede.

Gud selv lar jo nåde gå for rett. For oss alle!

Mer fra: Verdidebatt