Verdidebatt

Hvilken butikkjede vil velge barna?

BARNDOM: Priskrigen har kommet til juleølen. Det er veldig, veldig vanskelig å ha sympati med de store butikkjedene her. Priskrigen kan koste mange barn dyrt.

Jula er ikke en like god tid for alle. Den er ikke engang en god tid for alle barn. Nesten hvert tiende barn vokser opp med en forelder som misbruker alkohol. Det vil dessverre prege juletiden for mange av dem.

Det er selvsagt ikke galt å kose seg med noen juleøl. Problemet er alle dem som ikke klarer å begrense alkoholkonsumet til kos – og at mange av foreldrene som sliter, har barn som ender med å slite enda mer.

Signe Horn, generalsekretær
Rune Berglund Steen, kommunikasjonssjef, Voksne for barn

Forutsigbar oppskrift

Grunnlaget for enhver balansert alkoholpolitikk er at vi vet at tilgjengelighet og pris har en direkte innvirkning på konsumet. Priskrig på juleøl er dermed en enkel og forutsigbar oppskrift på en dårligere jul for mange barn i dette landet.

Det er veldig, veldig vanskelig å ha sympati med de store butikkjedene her. At de presser ned prisen på akkurat dette produktet, er kanskje et resultat av alminnelig konkurranse, men det vitner dessverre om en skuffende likegyldighet overfor barnas virkelighet. Alt kan ikke unnskyldes med hensynet til bunnlinja.

Det er selvsagt positivt at prisen også går ned på alkoholfritt øl, men det spørs om det endrer bildet særlig mye. De foreldrene som sliter med alkoholforbruket, vil ikke generelt gå over på de alkoholfrie produktene bare fordi de går ned i pris. Tror kjedene det, er det merkelig naivt.

Vi spør oss hvilken kjede som vil være den første til å si: Vi velger barna

Kynisk fra kjedene

Påstår de det uten å tro det, virker det mest som et dekke for å slippe litt lettere unna med det man faktisk gjør – nemlig å øke et av de problemene som hver jul skaper mest uro, fortvilelse, sorg og i verste fall frykt hos barn i dette landet.

Det er vanskelig ikke å oppfatte dette som kynisk fra butikkjedenes side. Ingen av oss skulle ha noen illusjoner om at en vesentlig del av moderne, norsk julefeiring er en fest for både kjøpere og kjøpmenn. Det forstår vi når vi kan kjøpe julebrus to måneder før jul.

De fleste av oss vil imidlertid tenke at det viktigste med julefeiringen er at barna skal ha det fint – ja, helst at de skal ha det helt herlig, og at de i alle fall ikke skal ha det helt forferdelig. Priskrig på juleøl er kanskje en slags gave til en del av foreldrene, men for barna risikerer den å være troll i eske.

Vi spør oss hvilken kjede som vil være den første til å si: Vi velger barna.


Mer fra: Verdidebatt