Når Norges Kristelige Studentforbund nå ytrer bekymring for hvordan Grill en kristen (GEK) gjennomføres på skoler i Norge, peker de blant annet på historien fortalt av elevene Ovidia og Viktor ved Hartvig Nissen VGS. De to beskriver at de opplevde GEK som fremmedgjørende grunnet panelets konservative svar og mangel på perspektiv fra Den norske kirke (DNK). Det tar vi på alvor.
Evalueringsskjemaene vi sender ut til klassene viser at både elever og lærere er fornøyde, derfor blir vi svært ofte invitert tilbake til skolene vi har besøkt med GEK. Vi tar med oss de gode tilbakemeldingene vi får, samtidig som vi lar oss utfordre av forbedringspotensialet som blir kommunisert fra lærere og elever i evalueringen. Det inkluderer også tilbakemeldingene fra Ovidia og Viktor.
I en polarisert tid hvor respektfulle samtaler om betente temaer er en mangelvare, opplever vi at Grill en kristen legger til rette for saklig og god meningsbrytning. Dette får vi som regel til, fordi både elever, lærere og paneldeltakerne strekker seg for å vise hverandre raushet og toleranse når uenigheter oppstår. En elev på en Oslo-skole fortalte meg hvor spennende det var å kunne samtale godt med noen man var uenige med, uten å måtte viske ut forskjellene, forrige gang jeg satt i et panel. Dette er opplevelser som gjør det meningsfullt for meg å delta på GEK.
Troens sentrum
Vi er klare over at det kan være krevende å møte standpunkt man er uenig med. Og siden spørsmål om abort og seksualitet er ekstra sensitive, er vi opptatt av å vise varsomhet, og bruke litt mer tid for å besvare disse. Selv om vi i Laget mener at ekteskapet er en ordning for samliv mellom én mann og én kvinne, presiserer vi gjerne at kristne mener ulikt om dette spørsmålet. Troens sentrum er Jesus Kristus, derfor kan man avgjort kalle seg kristen selv om man er uenig med vårt syn på ekteskapet.
Blant de 147 paneldeltakerne som lar seg grille, er alle slags kirkesamfunn representert, inkludert mange fra DNK
Blant de 147 paneldeltakerne som lar seg grille, er alle slags kirkesamfunn representert, inkludert mange fra DNK. Vi inviterer tidvis også med oss personer fra katolsk og ortodoks tradisjon. Vi ønsker altså en bredde i personlighet, kjønn, alder, interesser, kirketilhørigheter og uttrykksform. Samtidig må vi påpeke at ettersom dette er et konsept som Laget tilbyr, opplever vi det naturlig at de som representerer oss, også kan stå inne for vårt trosgrunnlag. Det er dessuten et poeng at panelet skal bidra med et «innenfra-perspektiv» som troende og de er, derfor forplikter på å svare i tråd med egen overbevisning og samvittighet.
Ansikt til ansikt
Etter å ha vært med på godt over 200 «grill en kristen»-panel selv, kjenner jeg ikke igjen at konseptet er splittende eller ekskluderende. På den annen side hjelper konseptet oss ut av skyttergravene for å kunne løse noen av de misforståelsene som eksisterer knyttet til hva det vil si å være kristen, og kunne diskutere vanskelige temaer ansikt til ansikt, med respekt, uten å måtte viske ut forskjellene. Dersom Studentforbundet selv ønsker en slik respektfull samtale med meningsmotstandere, er de hjertelig velkommen til å samtale med oss ansikt til ansikt fremfor stadig å anklage oss gjennom mediene.
GEK er bare én av mange måter å formidle om den kristne troen, men som treffer både læreplanene og en nerve i klasserommet. Det er stort å få oppleve hvor positivt nysgjerrige elevene er enten vi svarer «ja», «nei», «vet ikke» eller «godt spørsmål, hva tenker du?» Derfor tror vi de fleste religionsklasser kan ha godt av GEK.