Verdidebatt

Bibelsynet

BIBELEN: Det er egentlig bare to bibelsyn. Enten tror man at alt som Bibelen sier er sannhet, eller så gjør man det ikke. I det siste tilfellet har man flyttet autoriteten fra Bibelens tekst til mennesker.

Det er riktig som Pål Georg Nyhagen skriver, at begrepet «bibeltro» er innholdsløst. Men hans argument om «å akseptere mangfoldet» er også innholdsløst. Som en vis mann en gang skrev: «Hvis alt er like gyldig, er alt likegyldig».

Rolf Furuli

For Paulus var ikke alt like gyldig. I 2. Timoteus 4,3-4 skriver han: «For det skal komme en tid da folk ikke lenger tåler den sunne lære, men skaffer seg den ene læreren etter den andre, slik de selv finner for godt. For de vil ha det som klør i øret. De skal vende øret bort fra sannheten og holde seg til myter.»

Det er egentlig bare to bibelsyn. Enten tror man at alt som Bibelen sier, er sannhet, eller så gjør man det ikke

Det var altså bare én sannhet — den sunne lære. Jesus så også på de skrifter som vi i dag kaller «Det gamle testamente» som autoritative. Han sa «ditt ord er sannhet» (Joh 17,17), og «Skriften kan ikke settes ut av kraft» (Joh 10,35).

Her har vi «sannheten»

Det er egentlig bare to bibelsyn. Enten tror man at alt som Bibelen sier, er sannhet, eller så gjør man det ikke. I det siste tilfellet har man flyttet autoriteten fra Bibelens tekst til mennesker. For da må man «skaffe seg den ene læreren etter den andre» for å finne fram i virvaret.

Jeg finner tekstens mening basert på de muligheter som grunnspråkets grammatikk, syntaks og leksikon gir. Og jeg oppfatter enhver beretning som bokstavelig hvis ikke sammenhengen klart viser noe annet

Personlig har jeg studert Bibelens tekst i 60 år, det meste av tiden ved hjelp av grunnspråkene. Og jeg er ikke i tvil om at her har vi «sannheten», slik Paulus bruker ordet. For å finne detaljene i «sannheten» bruker jeg følgende metode: Jeg finner tekstens mening basert på de muligheter som grunnspråkets grammatikk, syntaks og leksikon gir. Og jeg oppfatter enhver beretning som bokstavelig hvis ikke sammenhengen klart viser noe annet.

Dette innebærer for eksempel at jeg oppfatter skapelsesberetningen i 1. Mosebok som en sann historisk beretning, og at det for noen tusen år siden var en verdensomfattende oversvømmelse. For å vise at dette synet kan begrunnes vitenskapelig har jeg skrevet boken Can We Trust the Bible? With Focus on the Creation Account, the Wordwide Flood, and the Prophecies (Epub format.) Selv om begrepet «bibeltro» er innholdsløst, er ikke troen på Bibelen innholdsløs.

Mer fra: Verdidebatt