Verdidebatt

God gutta-stemning

KJØNN: Jeg er overrasket over måten Elise Kruse fremstiller gutta-stemning i kristne miljøer. Min erfaring er at kjønnssegregerte grupper iblant kan gi arenaer hvor samtaler om livet får en annen valør.

Jeg leser med interesse Elise Kruses kommentar (VL 11. oktober) om seksualundervisning og guttastemning i kristne miljøer. Vi er enige om at dårlige sexmetaforer bør holdes borte fra talerstolene.

Selv var jeg borti epleskrott-metaforen i min ungdom, men opplevde den aldri adressert spesifikt til jenter. Likevel har jeg en mistanke om at den kan ha ført til mer skam blant jentene. Det tror jeg har endel med gutta-stemning å gjøre – en gutta-stemning jeg stort sett har møtt utenfor kristne miljøer. Mange seksualpartnere gir gutta respekt, mens jentene lett blir betegnet som «lett på tråden». I pornoindustrien og russelåter er det «gutta» versus «hora». I en slik kontekst blir det nærliggende at epleskrott-metaforer treffer jenter på en annen måte enn gutter.

Anders Artmark Aanensen, redaksjonsleder i Utsyn

Godt gjennomtenkt

Menighetsledere og forkynnere må ha samtidskulturen i bakhodet i sin formidling. Metaforer blir tolket, og formidleren må dekode sitt eget budskap og forstå hvordan det høres i mottakernes ører.

Blant annet derfor bør metaforer om alle temaer, og kanskje særskilt om seksuallivet, være godt gjennomtenkt. Men det betyr også at kristen forkynnelse ikke må unngå seksuallivet fordi «pastoren ikke er sexekspert». Hva Kruse legger i dette er jeg usikker på, men jeg tviler på at hobby-sexologer er særlig utbredt på dagens talerstoler.

En klok forkynnelse om bibelske rammer for seksuallivet er viktig. Hvis sex utelukkende blir nytelsesmiddel, og i verste fall hersketeknikk og våpen, hvor det tekniske er viktigere enn det relasjonelle, må kristne være motstemmer. Pastorer er neppe eksperter på mange områder av livet, men må likevel gjøre det bibelske budskapet livsrelevant.

Bibelgruppe for menn

Kruse er da også inne på dette, og jeg er mer overrasket over måten hun fremstiller en gutta-stemning i kristne miljøer. Det kan sikkert forekomme, men det oppleves ganske mistenkeliggjørende å knytte Mark Driscolls mannssjåvinisme opp mot samlinger for menn i Norge.

I menighetsplantingen vår, har det en stund vært bibelgruppe for kvinner. Det er nok temaer som kvinner føler de kan være mer åpne om blant kvinner. Det gjelder spesielt når mange ikke kjenner hverandre godt og kommer med forskjellig ballast og bakgrunn – slik vi ønsker at en ny menighet skal være. Derfor opprettet vi nylig en bibelgruppe for menn.

Gutta har et behov for å skape mannsgrupper fordi kvinneflertallet generelt er bedre til å bygge nettverk

—  Anders A. Aanensen

Og slik tror jeg det er i mange menigheter. Gutta har et behov for å skape mannsgrupper fordi kvinneflertallet generelt er bedre til å bygge nettverk, skape nære vennskap og har behov for egne fellesskap av kvinner. For egen del er det bare å innrømme at de fleste vennskapene jeg har fått etter studietiden er resultat av konas evne til å få seg nye venner.

Forskjell mellom kjønnene

Selv om det er rett, som Kruse skriver, at det er stor forskjell innad i kjønnene, må vi i et menighetsperspektiv også anerkjenne forskjellene mellom kjønnene. På samme måte som med tolkningen av epleskrottmetaforen, er de aller fleste av oss preget av både biologisk og kulturell påvirkning knyttet til vårt kjønn. Det betyr at kjønnssegregerte grupper iblant kan gi arenaer hvor samtaler om livet får en annen valør.

Så er det opp til både menn og kvinner å fylle disse små fellesskapene med gode verdier og unngå at de blir gutte- eller jenteklubben Grei, og dessuten skape gode fellesarenaer hvor begge kjønn kan føle seg hjemme.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt