Verdidebatt

Når verdisyn kolliderer

Hva skjer når en konservativ muslim møter en homofil i en samtale om livet? Kan de øve seg på å sette ord på hva de står for og klare å respektere den andre?

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

Cathrine Borgen

Doktorgradsstipendiat med etikkundervisning i høyere utdanning som fagfelt, NLA

NLA Høgskolens økonomiutdanning, Hauge School of Management, har fag som innebærer undervisning i identitet og danning (IDA-faget). Her legges det til rette for krevende og utfordrende samtaler i refleksjonsgrupper i etterkant av forelesningene. Siden 2013 har vi fått være med på mange spennende samtaler, og kan se tilbake på hendelser hvor mennesker oppdager andres ulikheter og lærer at de som mener noe annet enn dem selv faktisk kan være både kloke og hyggelige.

Stadig viktige ferdigheter

Hva skjedde da han som mente homofili var ulovlig, møtte ham som mente det ikke var mulig å mene det og være vel bevart? Med et språk som var lite utviklet for dialog, og med manglende trening i å argumentere for egne synspunkt uten angrep på andre, ble dette en av de situasjonene hvor læreren måtte gå inn og fasilitere dialogen. Mange vil mene at å oppfordre til diskusjoner om krevende tema som «hva står du for?» ikke hører hjemme i høyere utdanning. Vi mener derimot at evnen til å stå for eget verdistandpunkt, og å være i dialog uten å ende med enighet, er ferdigheter det stadig blir viktigere å ha.

LES OGSÅ: Joel Halldorf om «cancel culture»: Alle skal ikke få taletid og spalteplass overalt

Kunsten å debattere

Disse to unge mennene hadde uten tvil en ubehagelig opplevelse i møte med hverandres standpunkt og uttalelser. Når dette skjer, er kunsten å ruste studentene til å oppdage konsekvensene av sine uttalelser, og hvordan måten å uttrykke seg på, påvirker andre mennesker. De må også rustes til å ha mot til å stå opp for sine meninger, selv om de opplever seg krenket. I nevnte situasjon fikk den ene unge mannen hjelp til å få et mer velegnet språk for å uttrykke sine meninger, og han fikk veiledning til varhet i omtale av andre mennesker. Den andre fikk muligheten til å fortelle sin historie om et liv og en kamp for å bli godtatt som den han er og for det livet han ønsker å leve.

Friksjon skaper et godt læringsmiljø

Et nøytralt verdisyn finnes ikke. Derfor opplever vi at det er riktig, og viktig, å hjelpe studentene til å artikulere sitt verdisyn, og øve dem i å møte andre mennesker med respekt og toleranse. Premissen for prosessene det tilrettelegges for, er forankret i tanken om at det som gjør oss til mennesker, er vårt ansvar overfor andre. Dette ansvaret kan du først ta når du ser og forstår den andre.

Når studenter med ulike livssyn og religiøse og politiske ståsted møtes, blir det friksjon. Denne friksjonen skaper et godt læringsmiljø og øvelse i å forstå sitt ansvar for andre, uansett hvem den andre er.

LES MER:

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Verdidebatt