Bibelen som uromoment i kirke og vitenskap

Slik Jesus holder tilsynelatende motsetninger sammen i seg, har Gud likedan latt Bibelen framstå.

Publisert Sist oppdatert

I generasjoner har teologer og kristne med ulik teologisk kompetanse, med subjektive og kollektive erfaringer fra troens liv, diskutert hvordan Bibelen best bør tolkes. I den senere tid har spørsmålet om hvorvidt bibelforskning og kirkens forkynnelse kan fortsette å leve under samme tak, både metaforisk og bokstavelig, tvunget seg fram til å bli det viktigste spørsmålet kristne står overfor. I Bergen ble en planlagt panelsamtale dessverre avlyst på grunn av koronakrisen. Her skulle bjørgvinbiskop Halvor Nordhaug og andre med et stort engasjement for Skriften og fra ulike posisjoner delta, deriblant undertegnede. Media skulle sitte ringside; den spede debatten om bibelsyn som nå og da dukker opp i landets aviser og tidsskrifter, må ikke stilne, den må tvert imot intensiveres.

Moderne bibelforskning formidler ofte interessante fakta om Bibelen, tiden den er skrevet i, hvordan skriftene er blitt samlet osv. Samtidig finner vi innspill til tolkninger av dens fortellinger som stemmer dårlig med hva Bibelen selv forventer at leseren skal tro. Riktignok er det stor uenighet forskerne imellom, og deres teorier kan ofte snuble i beina på hverandre – og ja: det er et vanskelig fagområde. Mange av Bibelens fortellinger er viktige blant annet fordi de hevder å være historiske og være koblet til den virkelige verden. Selv om de utgjør en vitenskapelig umulighet. Jesu oppstandelse er i særklasse her. Bibelen hevder rett og slett å være sann, og det gjør den betydningsfull på en helt annen måte enn når jeg leser sakprosa eller skjønnlitteratur, eller ser Shakespeare. Kristne opplever derfor at bibelforskning ofte kan oppleves undergravende for troen, men samtidig noe man ikke kan la være å forholde seg til. Så hva skal man tenke og tro?

Både som vitenskapelig og kirkelig virksomhet har moderne teologi behov for et rammeverk i sin tenkning om Bibel og modernitet. Læren om Jesus som samtidig menneske og Gud er best egnet til dette, skriver jeg i min nyeste bok: Bibelen på slakk line. Bibelforskningen og kirkens forkynnelse – et balansert samspill fortsatt mulig? (Efrem forlag 2020). Bokens innledning starter med ord som tilsynelatende kan kneble enhver debatt om vårt tema:

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP