Steinar Opheim
Daglig leder i Tent
Området Nagorno Karabakh var en gjenganger i Dagsrevyen på slutten av 1980-tallet og begynnelsen av 1990-tallet. President Mikhail Gorbatsjovs politikk ga mange av Sovjetunionens republikker håp om selvstendighet. Svekkelsen av unionen førte også etniske motsetninger til overflaten. Nagorno Karabakh tilhørte Aserbajdsjan, men flertallet av innbyggerne var armenere. I en folkeavstemning bestemte majoriteten i enklaven at de ville innlemmes i Armenia. Dette ble ikke akseptert av myndighetene i Baku. Spenningene og krigen som fulgte, førte til voldelige overgrep mot armenerne som bodde i Aserbajdsjan og mot aserbajdsjanerne som hadde sine hjem i Armenia.
LES INNLEGGET TIL EGIL SJAASTAD: «I år er det 30 år siden tusenvis av kristne armenere ble utsatt for vold og forfølgelse»
Lidelse på begge sider
Gjennom å sitere en gutt som den gang var ti år gammel, beskriver Sjaastad noe av volden mot armenerne i Aserbajdsjan. Han nevner ikke at aserbajdsjanere bosatt i Armenia gikk gjennom tilsvarende lidelser. Dermed blir fokuset haltende. Han skriver rett nok at krisen skapte en flyktningstrøm også fra Armenia til Aserbajdsjan. De aserbajdsjanske flyktningene skal imidlertid, ifølge Sjaastad, ha fått med seg «all sin eiendom» på flukten. Sannheten er at mange måtte etterlate det meste. Et stort antall mistet også livet på veien. Ifølge Human Rights Watch ble den største massakren i konflikten utført av armenske soldater utenfor Khojaly 26. februar 1992. Tallet på drepte er usikkert. Ifølge aserbajdsjanske myndigheter døde 613 sivile hvorav 106 kvinner og 63 barn.
Høy tetthet av internflyktninger
Den aserbajdsjanske flyktningstrømmen var også langt større enn de 200.000 Sjaastad angir. Da armenske tropper rykket inn i Nagorno Karabakh, flyktet en stor del av den aserbajdsjanske minoritetsbefolkningen både der og i områdene rundt. Siden Nagorno Karabakh var en del av Aserbajdsjan, ble disse menneskene imidlertid regnet som internflyktninger og ikke som internasjonale flyktninger. Det totale antallet flyktninger er usikkert. Anslagene varierer mellom 600.000 og én million. Situasjonen er fortsatt svært vanskelig for mange av dem. Selv i dag, nesten 30 år seinere, er Aserbajdsjan et av landene i verden med høyest tetthet av internflyktninger.
LES OGSÅ: To nordmenn står høyt i kurs i Armenia: Fridtjof Nansen og Bodil Biørn
Svart januar i Aserbajdsjan
Sjaastad skriver at armenere verden rundt nå markerer at det er 30 år siden det de kaller «Svart januar» og overgrepene de ble utsatt for i Aserbajdsjan. Volden mot armenerne begynte imidlertid en del tidligere, og jeg har ikke fått med meg hvorfor akkurat januar 1990 står sentralt. Jeg vet imidlertid godt hvorfor aserbajdsjanere kaller januar 1990 for «Svart januar». De refererer til drapene på frihetsdemonstranter utført av sovjetiske soldater natten til 20. januar dette året. Flere republikker hadde en fredelig utgang av Sovjetunionen. I Baku åpnet imidlertid sovjetiske tropper ild. Ifølge aserbajdsjanske myndigheter ble 147 personer drept og mer en 800 såret. Den blodige natten til 20. januar 1990 ble en milepæl i den aserbajdsjanske frihetskampen. Selv sovjetvennlige aserbajdsjanere skiftet side og begynte å kjempe for at Aserbajdsjan skulle bli en selvstendig republikk.
Okkupert område
Sammen med familien flyttet jeg til Aserbajdsjan i 1996. Vi bodde i 20. januar-gaten i byen Ganja. Gaten var oppkalt etter denne mørke dagen, og vi fikk møte mange som hadde gjennomlevd tragedien. Ifølge ikkeverifiserte kilder, skal Gorbatsjov ha kalt angrepene mot demonstranter i Baku for det største feiltrinnet i hans politiske karriere.
Sjaastad går langt i å hevde at Nagorno Karabakh rettmessig tilhører Armenia. Dette strider mot oppfatningen internasjonalt. FNs sikkerhetsråd vedtok fire resolusjoner om Nagorno Karabakh mens krigen om området pågikk på begynnelsen av 1990-tallet. Her understrekes det at territoriet tilhører Aserbajdsjan. Sikkerhetsrådet ber armenerne flere ganger om å trekke seg tilbake fra områdene de har okkupert.
Ensidig fremstilling
I forberedelsen til vår tjeneste i Aserbajdsjan leste jeg bøker og artikler både av armenske og aserbajdsjanske historikere. Det var interessant, men også skremmende, å se hvordan akademikere på begge sider gir ensidige fremstillinger av historien. Sjaastad beskriver virkeligheten slik den ser ut for en nå 40 år gammel armener som flyktet fra Aserbajdsjan for 30 år siden. Da er det kanskje ikke så rart at det bare er kristne armenere som er ofre og muslimske aserbajdsjanerne som er overgripere. Som informasjon om hva som faktisk skjedde, fungerer imidlertid en slik svart-hvitt historie dårlig.
LES MER: