Reklameforbud er moralisme

Statlige reguleringer for å motvirke «kroppspress» er unødvendig, og utgjør et angrep på ytringsfriheten.

Publisert Sist oppdatert

Debatten om kroppspress har blusset opp igjen. Tirsdag forrige uke nominerte Redd Barnas ungdomsorganisasjon (Press) Dagbladet, Blogg.no og Facetune til årets «Gullbarbie». Prisen deles ut av Press til den aktøren som best får ungdom til å føle seg verst. Press sin leder, Mina Vinje mente at Dagbladet blant annet spilte mye på: «Unødvendig seksualisering, har mye fokus på slanking og kropp, og at dette også da bidrar til usikkerhet og dårlig kroppsbilde blant ungdom.» Dette gjelder saker som intimkirurgi.

2. desember i fjor sendte barne- og familieminister, Kjell Ingolf Ropstad (KrF) ut et lovforslag om å merke alle fremtidige retusjerte reklamer ut på høring. Hverken Ropstad eller Press har troen på at ungdom klarer å tenke selv. Å retusjere reklame, er å stakkarsliggjøre ungdom.

FpU mener enhver aktør burde få lov til å reklamere for det man vil, så lenge det ikke er tale om oppfordringer til voldsbruk. Det vil si at det burde være lov til å reklamere for plastisk kirurgi, seksuelle tjenester, alkohol, tobakk og lettere narkotiske stoffer. Motstand mot å tillate slik reklame er moralisme satt i system, samt å basere seg på en politikk ved å ta forbehold for grupper som føler seg støtt av reklamen. Dette kan være seg ulike organisasjoner som ønsker å beskytte utsatte grupper for kroppspress.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP

Powered by Labrador CMS