‘Den Andre’ er deg selv
Nedvurderingen av ikke-europeiske kulturer
var ikke eksklusivt for kolonitiden. På nytt møter
vi begrepsbruken om «De Andre» og «Oss Selv».
Britisk politi undersøker papirene til kenyanere i Nairobi under kolonitiden. «Den Andre» ble i økende grad omdefinert og redusert til noe mangelfullt, noe som ikke besto sin prøve, sammenlignet med det «siviliserte» Europa, skriver Asle Jøssang.
AP Photo/NTB scanpix
HELLIGHET OG HVERDAG: De spanske conquistadorene på 1500-tallet trodde ikke sine egne øyne da erobringens stormer hadde lagt seg og de hærtatte indianerne begynte å komme ordentlig til syne. De var jo ikke så «barbariske» likevel.
Spanjolene ble forvirret av at indianerne lignet påfallende mye på dem selv; de hadde jo til og med noen beundringsverdige verdier. Dette passet ikke med forhåndsdefinisjonene. For å begrunne sine erobringer hadde europeerne begynt å reklassifisere «Den Andre» der ute som primitiv og ufullkommen; ja, endatil som et sjelløst ikke-menneske.
Spanske teologer visste råd. På 1500-tallet sirkulerte historier om at grunnen til at indianerne oppviste prisverdig sosial atferd skyldtes «rester» av en forgangen evangelieforkynning. Noen av Jesu apostler, som det ikke står noe særlig mer om i Det nye testamentet, hadde nemlig på mystisk vis kommet seg over til det sør-amerikanske kontinentet. Over 1.000 år senere var det altså fortsatt spor igjen.
Bestill abonnement her
KJØP