Minnet om Nikea

Det er ikke kirkemøtet i Nikea som blir feiret i disse dager, men minnet om kirkemøtet. I kirkelig sammenheng, og her i Vårt Lands spalter, har minnet om Nikea ofte handlet om økumenisk forening og synlige tegn på kristen enhet. Men Nikea var jo minst like mye det motsatte: symptom på splittelse og påtvungen enhet.

SAMLING: Kirkemøtet var det første økumeniske konsilet, i den forstand at det skulle samle biskoper fra hele keiserriket. I realiteten kom de fleste fra den østlige delen, kun en håndfull var fra vestriket. Biskopen av Roma var for eksempel en av dem som uteble, skriver Sven Thore Kloster.
Publisert

Den britiske historikeren Kate Cooper har pekt på et paradoks ved 300-tallets kristendom: Da den statlige romerske forfølgelsen av kristne tok slutt med Konstantins toleranseedikt i 313, fulgte ikke en tid med fred og harmoni. I stedet var den preget av splittelser, eskalerende fraksjonering og tidvis også vold mellom ulike kirkelige partier. Hva kan minnet om Nikea fortelle oss i dag?

Keiseren og kirkemøtet

La oss først rekapitulere litt. I løpet av forsommeren i 325 samlet keiser Konstantin noen hundre biskoper i den romerske byen Nikea, vest i dagens Tyrkia. Året før hadde han beseiret sin rival Licinius, som hadde regjert i det østlige Romerriket. Med den seieren var borgerkrigen over. Det romerske imperiet var nok en gang samlet under én keiser. Og noe av det første Konstantin gjorde var å kalle sammen til kirkemøte.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP