Å tøyle internettets Goliat

På internett kan avstanden mellom innovasjon og regulering lett bli for stor. Dette har Datatilsynet nå tatt grep for å forhindre.

Facebook-eier Meta ventes å lansere sin Twitter-konkurrent allerede torsdag. Appen har fått navnet Threads. Illustrasjonsfoto: Thibault Camus / AP / NTB
NETTGIGANT: Mange har stusset over hvor godt sosiale medier som Facebook og Instagram ser ut til å kjenne oss. Mandag forbød Datatilsynet selskapet Meta, som eier disse plattformene, fra å bruke overvåkning og profilering til å velge ut hva slags reklamer brukere i Norge får servert.

Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for Vårt Lands syn. Sjefredaktør og politisk redaktør har ansvar for innholdet.

På mandag forbød Datatilsynet selskapet Meta, som eier Facebook og Instagram, å bruke overvåkning og profilering til å tilpasse hva slags reklamer enkeltpersoner i Norge får servert. Avgjørelsen kommer i kjølvannet av et vedtak fra det irske datatilsynet og en dom fra EU-domstolen i juli, som slår fast at Metas adferdsbaserte markedsføring ikke er i tråd med europeiske personvernsregler.

Til NRK sier advokat Vebjørn Søndersrød at Datatilsynets vedtak kan skape en smitteeffekt i Europa. Meta mener på sin side at de handler i tråd med den europeiske personvernloven. De kan velge å ta Datatilsynets vedtak inn for Oslo tingrett.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP