Nyheter

Vi elsker NSB

NSB er mer populær enn noensinne. 
Det er på grunn av lave forventninger.

60 prosent av befolkningen sier de har et svært godt eller ganske godt inntrykk av NSB. Så populære har de ikke vært siden 2009. De ubetydelige 40 misfornøyde prosentene har antakelig altfor høye forventninger.

Selv har jeg tatt tog fra Mjøndalen til Oslo i 17 år og er blant de stadig mer tilfredse. Jeg tror det skyldes en mer bevisst publikumskontakt. For ­eksempel har stemmen i høyttaleren sluttet å skylde på Jernbaneverket når toget stanser. Det var frustrerende, det, man kan jo ikke bli sure 
på et verk. Nå har konduktørene skjønt at sjele­sorg er en del av jobben. Fortjent eller ei, lite 
er mer egnet til å dempe frustrasjon enn å gi 
ansvaret et ansikt.

LES OGSÅ: «Jeg våkner i Oslo. Hvorfor er jeg den eneste på toget»

Men vi merker jo at det tar på å skulle gjøre alle til lags. Antakelig er det derfor ombordansvarlig 
trøster passasjerene hakket mer enn de har ­dekning for når signalanlegget ryker igjen. For eksempel slik de gjorde i går. Det var full stans 
i Drammen. «Det blir alternativ transport», sa stemmen i høyttaleren.

Det er en kjent frase for erfarne pendlere. Vi 
vet selvsagt at det er ment som en spøk, 
derfor smiler vi litt og tenker at det ville tatt 
seg ut om NSB hadde sagt sannheten: «Det står 
en enslig maxitaxi utenfor som har plass til de 
ti-tolv frekkeste, de som løper fortest og brøyter 
seg fram. Å sitte i taxi med dem kan bli en ­prøvelse, for dette er tilfeldigvis også de som har mest på hjertet om hvor dårlig togtilbudet er. Vil 
du ha en god dag, finn deg heller en kafé fram til lunsj.»

Følg oss på Facebook og Twitter!

Selv dro jeg hjem igjen og installerte meg i ­sofaen med laptopen og et krus varm te. Ikke et dårlig alternativ når regnet øser ned utenfor. ­Erfarne pendlere vet at norske signalanlegg ­svikter fra tid til annet. Vi vet også at hverdagen med NSB er en varm og hyggelig kupé, blide konduktører og rask og miljøvennlig transport til jobben. Hadde vi kunnet, hadde vi tatt tog uansett hvor vi skulle i Norge.

Det får ikke konduktøren gjort noe med, så det får vi ta tak i ved neste stortingsvalg.

Les mer om mer disse temaene:

Alf Gjøsund

Alf Gjøsund

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter