Kommentar

Oppstandelseskroppen

I dag tror de fleste tror de fleste enten at kroppen kun er en samling atomer som oppløses, eller de tror på en evig sjel som kan ta bolig i en hvilken som helst kropp. Den kristne troen på legemets oppstandelse gir derimot et grunnlag for å verdsette ulike kropper og deres erfaringer.

Dette er en kommentar. Den gir uttrykk for skribentens analyser og meninger.

I kirken bekjenner vi hver søndag troen på legemets oppstandelse. Men hva tenker vi oss egentlig at dette betyr? Hvordan forestiller vi oss en gjenoppstått kropp?

Oppstandelseskroppen er ikke den samme som vår jordiske kropp, sier Paulus. De to forholder seg til hverandre som planten til frøet. Men dermed er det også en sammenheng: Frøet og planten har samme DNA. Plantens egenskaper ligger dermed gjemt i frøet.

LES OGSÅ: «Vi tror på en Gud som er skadet»

Individualitet

Men hva med alt det som har skjedd med kroppen gjennom livet? Kommer det også til å prege oppstandelseskroppen?

Dette kan virke som et nokså spekulativt spørsmål - og dessuten et spørsmål det er umulig å svare på. Vi kan ikke vite hva som befinner seg på den andre siden. Likevel er det ikke uten betydning hva slags forestillinger vi gjør oss.

«Hvordan vi ser for oss det oppstandne mennesket, er samtidig et bilde på det fullkomne mennesket», sa Åste Dokka da jeg for noen år siden intervjuet henne om doktoravhandlingen hennes, som handlet om det oppstandne menneskets kjønn.

Min senere Vårt Land-kollega, mente at den oppstandne kroppen har med seg hele sin historie og hele sin individualitet inn i frelsen.

Funksjonshemmet

Det samme mener en annen kvinnelig teolog. Nancy C. Eiesland, som jeg skrev om på denne plassen rett før påske, har formet sin teologi ut fra sin erfaring av å være funksjonshemmet.

«Oppstandelsen er ikke en fornektelse eller en utslettelse av våre funksjonshemmede kropper i håpet om å bli perfekte bilder, uberørt av våre fysiske mangler og skader», skriver hun. Den skadede Kristus, som bærer med seg sine skader på sitt oppstandelseslegeme, gir håp om at «våre ukonvensjonelle og vanskelige kropper» skal få fullkommen del i gudsbildet, skriver hun i boka «The disabled God».

For henne er håpet ikke knyttet til at kroppen hennes skal bli såkalt normal, men til at hun ikke lenger skal påføres skam, bli diskriminert og holdt utenfor fordi hun har en annerledes kropp.

LES OGSÅ: Dødens glede og smerte

Fullkommen kropp

Bibelens bilder om det kommende fullkomne gudsriket, innebærer også løfter om helbredelse og opprettelse. Det åpner for et håp om at oppstandelsen vil innebære en helbredet kropp.

Men Eiesland skriver om Diane DeVries, som var født uten armer og bein. Hun var fast overbevist om at hun hadde en fullkommen og vakker kropp som ikke trengte noen forbedring. Det må også være lov til å tro at en slik kropp har plass i himmelen.

Uansett så er erfaringen av å være funksjonshemmet er en del av kroppens erfaring, og dermed av dens identitet. Dermed må denne erfaringen også prege oppstandelseskroppen.

Omvendelse

Hva vi tenker om dette, er ikke teoretiske spekulasjoner. Det får nemlig direkte betydning for hvordan funksjonshemmede ser på seg selv, og hvordan samfunnet ser på funksjonshemmede. Så lenge det er den unormale kroppen som er i fokus, lar vi den sette rammene for livsutfoldelsen. Ser vi derimot det som naturlig å ha en begrenset kropp, vil vi se at det som hindrer livsutfoldelsen, er samfunnets holdninger til funksjonshemmede. Dermed blir vi kalt til omvendelse fra det som skader våre medmennesker.

De funksjonshemmedes situasjon tydeliggjør det som gjelder oss alle: at synet på kroppen er helt avgjørende for menneskesynet.

LES OGSÅ: Jesu død lar seg ikke forklare med noen læresetninger

Avkroppsliggjøring

Vi står i fare for å avkroppsliggjøre hvordan vi forholder oss til verden, skriver Rowan Williams i boken «Being human. Bodies, minds, persons», som kom ut i fjor.

Den tidligere erkebiskopen i Canterbury sier vi opererer med noe han kaller «fyrtårnmodellen» for hvordan vi forholder oss til verden omkring oss: Hjernen retter sin oppmerksomhet mot et avgrenset problem, analyserer det i detalj og forsøker å forstå det. Da blir vi opptatt av kontroll.

Men denne modellen overser at det er med kroppen vi lærer å forholde oss til verden. Kroppens erfaringer av våre fysiske omgivelser og våre medskapninger gir oss en annen form for kunnskap enn den analytiske. Her er oppmerksomheten rettet mot relasjoner.

«Det handler om vår kapasitet til å forestille oss, til å skape og postulere hvordan den motstanden som møter meg er i sin totalitet. Uten den kapasiteten, vårt konsept for hva det er å være menneske, tynnes kulturen vår dramatisk ut», skriver Williams.

Legemets oppstandelse

De erfaringene kroppen vår samler opp gjennom livet, er altså avgjørende viktig for vår felles forståelse av hva det er å være menneske - om jeg forstår erkebiskopen rett.

I dag tror de fleste tror de fleste enten at kroppen kun er en samling atomer som oppløses, eller de tror på en evig sjel som kan ta bolig i en hvilken som helst kropp. Dermed blir kroppen og dens erfaringer noe forbigående, uten varig betydning.

Den kristne troen på legemets oppstandelse gir derimot et grunnlag for å verdsette ulike kropper og deres erfaringer. Men da må vi være bevisste på hva vi tenker om en den fullkomne kroppen i oppstandelsen. Om Jesus er modellen, så kan oppstandelseskroppen være en skadet kropp, en kropp som bærer i seg livets erfaringer.

Les mer om mer disse temaene:

Erling Rimehaug

Erling Rimehaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Kommentar