Nyheter

Her er det dyrere med påfyll enn med ny kopp

Hvordan ville du reagert om stamplassen tok mer for påfyll enn for en ny kopp med kaffe? Det er faktisk slik mange steder.

Hva skal man kjøpe når glasset er tomt for pulverkaffe eller såpedispenseren tom for såpe? Det mest fornuftige er refillpakkene som selges, i hvert fall om man tenker på miljøet – de gir mindre avfall og mindre utslipp i forbindelse med transport.

Det skal også være billigere å lage. Men for lomme
boken er ikke refill nødvendigvis det smarteste å kjøpe. Skal du ha en kopp med Nescafé pulverkaffe kjøpt på Rema, lønner det seg å kjøpe nytt glass i stedet for å kjøpe refillposene.

På min lokale butikk er kiloprisen over 15 prosent høyere på refillpakkene. Ifølge Nestlé selges disse billigere inn til butikkene enn originalpakken. Ergo er det matvarekjedene som selv står bak den pussige og miljøfiendtlige prissettingen.

LES MER: Slik kan du lage sopp av kaffegrut

Kjøpes mindre refill-pakker

Pulverkaffe er bare ett eksempel. Ingen har noen klare svar på hvorfor, men det spekuleres i om det skyldes at originalpakkene selger best, og derfor er bedre priset.

Andre peker på at når mediene pristester butikkene, så velges originalpakken. Dermed blir det viktig å ha lavest mulig pris på disse.

LES MER: Ønsker du å ha en bærekraftig livsstil? Nettsiden Edens hage hjelper deg på vei

Markedet bestemmer

Jeg spurte Rema hvorfor refillpakkene er dyrere. Kommunikasjonsavdelingen forklarte det med priskrig og at de «til enhver tid følger markedet for å ha de laveste prisene». Markedet bestemmer altså.

Det fine med det svaret er at markedet, det er du. Du kan faktisk være med på å forandre prisene på din butikk.

Du kan gi beskjed indirekte: Kjøp refill konsekvent, selv om det er dyrere nå. På sikt vil det kunne få ned prisen, siden varer det selges mye av, prises lavere.

Du kan også gi beskjed direkte. Da poser med ­kanel kostet mer enn krydderbøsse med kanel, ga jeg ­beskjed. Antakelig var jeg ikke alene om det, for nå er det billigere med refillkrydder.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Gir håpe til de miljøbevisste

Rema kommunikasjonsavdeling gir også håp til forbrukerbevisste og kritiske kunder: «Vi er opptatt av våre kunder skal kunne handle både økonomisk og miljøvennlig og gjør justeringer av slike avvik fortløpende.» Ta dem på ordet!

Følg med når du handler og meld i fra til butikken, produsenter, til avisa og på sosiale medier når du finner eksempler på at det er dyrt å velge miljøvennlig.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter