Jeg – et miljøsvin

Jeg har kjøpt meg ny bil. I løpet av sommerferien kommer jeg til å spare miljøet for 900 kilo CO2, skriver Øyvind Woie.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig ville jeg kjøpt en helt annen bil – en biodrivstoffbil som kan gå både på bioetanol og bensin. Den kutter CO2 utslippet med opp til 85 prosent. Da kunne jeg «glede meg over mer kraft med renere samvittighet», som Saab skriver om sine nye biopower-biler. Hos den svenske bilfabrikanten kan mange velge miljøvennlige alternativer i hele modellspekteret.

Men jeg har ikke råd. Og dessuten ville det være svært upraktisk. Skulle jeg kjøre miljøvennlig, måtte jeg til Oslo hver gang jeg skulle fylle tanken med bioetanol. I tillegg finnes det bare fem andre etanolpumper i Norge.

Hadde jeg flyttet over grensen til Sverige, ville situasjonen vært annerledes. Pr. i dag finnes det nesten 1000 stasjoner der bilistene kan velge bioetanol fremfor bensin og diesel. 13 prosent av alle biler som selges i Sverige nå, er miljøbiler. Bioetanol-alternativet slår til og med hybridbilene på CO2 utslippet. Organisasjonen «Gröna bilistar» kåret i 2006 Ford Focus Flexifuel til den mest CO2-vennlige personbilen, med et utslipp på knappe 53 gram per kilometer – hvis man kjører på E85 – bioetanol. Den populære hybridbilen Toyota Prius, som går på elektrisitet og bensin, slipper ut 102 gram CO2. Bak den grønne rattbevegelsen står hverken bil- eller etanolbransje, men Svenska Naturskyddsföreningen og World Wildlife Fund.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP