Leder

Også elbiler

Partiene trykker nå på gassen i debatten om å kutte i subsidiene til kjøp og bruk av elbiler.

Nestleder Henrik Asheim i Høyres programkomité argumenterer for å gjeninnføre avgifter på elbiler fra 2022, mens Arbeiderpartiet har foreslått å fjerne momsfritaket for elbiler på den delen av kjøpesummen som overstiger 600.000 kroner.

Selv Senterpartiet ser på ulike modeller for å gjøre det mindre lukrativt å kjøpe de dyreste elbilene.

Norsk elbilpolitikk har vært en enestående suksess. Momsfritaket på disse utslippsfrie bilene har eksistert helt siden 2001, men salget har først tatt av de siste årene.

Så sent som i 2017 var bare hver femte solgte nybil fossilfri, mens elbiler nå utgjør over halvparten av alle nye biler.

Selv om 270.000 elbiler fortsatt bare utgjør én av ti personbiler på norske veier, bidro de likevel til at Norge slapp ut 3,4 prosent mindre klimagasser i 2019 enn i 2018.

En avgjørende grunn til suksessen er momsrabatten på 25 prosent.

Elbiler har dessuten i årevis sluppet unna bompenger, som fortsatt er begrenset til maksimalt 50 prosent av hva bensinbiler betaler.

Også fordeler som billig eller gratis parkering, fritak av veivgift, samt lav strømpris, har bidratt til at ingen andre land har en så stor andel elbileiere som Norge.

Dagens momsfritak gjelder ut 2021, men er tidligere forlenget flere ganger. Fra 2022 bør imidlertid tiden være moden for gradvis å gjeninnføre moms og andre avgifter for elbiler. Ikke bare fordi staten årlig taper over 10 milliarder kroner i avgifter som blant annet skal finansiere veiene våre, som også elbiler utsetter for bruk og slitasje. Men også fordi kostnadene for å produsere elbilbatterier stadig synker, slik at elbiler snart vil koste det samme som tilsvarende fossilbiler.

Når rekkevidden samtidig øker, og drivstoffkostnadene er så mye lavere, trengs ikke lenger store statlige stimuli for at selv de som ikke tenker på klima og miljø, skal velge biler som går på batteri.

Så spørs det om politikerne tør å gjøre som Miljøpartiet De Grønne foreslår, å samtidig sku opp igjen avgiftsnivået på fossilbiler, som har gått kraftig ned under Erna Solbergs regjeringstid. Det er kanskje upopulært, men den støyten bør partiene ta, dersom det skal være realisme i å nå målet om at det kun skal selges utslippsfrie personbiler innen 2025.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Leder