I sommer har Vårt Land skrevet flere saker om de kulturhistoriske museenes dekning av Norges kristne historie. I Danmark har forskere uttalt i Kristeligt Dagblad at museene ikke er nok opptatt religion. Slik mister man muligheten til bedre å forstå hva troen er for noe – for den enkelte og for samfunnet for øvrig.

I Norge har vi en rekke flotte utstillinger av vår norrøne arv. Kulturhistorisk museum i Oslo hadde den kritikerroste utstillingen VÍKINGR i 2018, med en rekke unike gjenstander. Og det er endelig gitt politisk klarsignal om et nytt vikingskipmuseum på Bygdøy.

At det legges stor vekt på norrøn tid i kulturhistorisk formidling i Norge, er helt forståelig. Denne arven er ganske unik for Norge, og gir oss et særlig ansvar for forvaltningen av dette. Den kristne arven deler vi med langt større deler av verden.

Likevel er det avgjørende at museene også løfter fram den kristne kulturhistorien til landet vårt. Ingen impulser har vært mer formende for norsk og vestlig historie enn kristendommen. – Mange museer mangler spesialkompetanse på religion. Dermed forsvinner noe av bredden i formidlingen, sa kulturhistoriker og teolog Arne Bugge Amundsen til oss tidligere i sommer.

Han mente det dels var et ressursspørsmål, men at det også kan handle om motvilje mot å gi den kristne historien forrang. Noe liknende antydet Inge 
Eikeland ved Museum Stavanger: – Det er kanskje ikke så politisk korrekt å vektlegge det kristne. Du risikerer å bli satt i bås som dømmende overfor andre kultur- og trosuttrykk, uttalte han.

Derfor er det oppløftende å registrere tegn på en økende interesse for religionens betydning i de kultur
historiske museene. Utstein kloster har inngått et samarbeid med Museum Stavanger, og Kulturhistorisk museum i Oslo har besatt tre stillinger det siste året som krever spesialkompetanse på religion. Vi tror at tegnene på berøringsangst i møte med den kristne kulturarven, er mindre framtredende nå. Ikke å erkjenne kristendommens helt sentrale plass i formingen av vår kultur er en form for sekulær sjåvinisme uten faglig forankring.

LES OGSÅ:

Kirkekunstutstillingen ved Tromsø Museum har to vigslede rom

Hagia Sofia er verken moské eller museum, sier kunsthistoriker