Til nå har Nav-skandalen fått konsekvenser for en underdirektør i Nav samt de 77 som feilaktig er blitt domfelt på grunn av Navs mangelfulle forståelse for og prinsippløshet i møte med EØS-lovverket.

Høringen i forrige uke avdekket få nyheter i ­Sigrun Vågengs og Anniken Hauglies favør. Den ble i stor grad brukt til å grave i detaljer og hvem som visste hva på ulike tidspunkt.

Både Anniken Hauglie, ansvarlig statsråd, og Nav-direktør Sigrun Vågeng innrømmer at de har gjort feil. Likevel ser det ut til at de blir sittende. Argumentasjonen er velkjent: Vi tar ansvar ved å bli værende. Noen må rydde opp. Feiltolkningene er også gjort av andre statsråder i rødgrønne regjeringer. Erna Solberg bekrefter dessuten at hun fortsatt har tillit til Hauglie.

Da Vårt Land gikk i trykken hadde SV varslet mistillit mot statsråden, støttet av MDG og Rødt. Den manglende tilliten har to hovedbegrunnelser: Alvoret i saken og konsekvensene for ofrene, og at alarmen kunne og burde gått før. Tematikken er til vurdering også i Arbeiderpartiet og Senterpartiet.

Tidligere har statsråder måttet gå for langt mindre alvorlige saker. Hauglie bør selv ta initiativet til trekke seg. Det er allerede kommet frem at det på flere nivåer i departementet, også på politisk hold, er gjort graverende feilvurderinger. Riksadvokatens kritikk viser den tydeligste: 33 personer er blitt domfelt etter at departementet hadde forstått at det var gode grunner til å stille spørsmål ved lovanvendelsen. Likevel ble ikke Riksadvokaten varslet. Trolig burde også Stortinget fått burde fått informasjon langt tidligere.

Den måten Vågeng og Hauglie hevder de tar ansvar på, bidrar ikke til å gjenoppbygge Navs og Regjeringens tillit. Derfor bør ingen av de to ansvarlige lederne fortsatt få fortsette i sine roller. Ny Nav-leder og ny ansvarlig statsråd vil kunne se på denne ulykksalige saken med helt nytt blikk. Det fortjener ofrene.

LES MER:

SV varsler mistillit: – Anniken Hauglies forklaringsproblem har vokst for nesten hver opplysning

Hauglie ville ikke si om hun har tillit til Nav-direktøren. Begge kjemper mot syndebukk-stempel

Nav-sjefen: Vedgår at riksadvokaten burde blitt varslet før