Minnearbeid mellom to permer

Kunst er et sted for å jobbe med historien, mener Anselm Kiefer.

Kiefers bøker er steder hvor fortid og fremtid kan blandes sammen, skriver vår kunstanmelder om Astrup Fearnley-Museets utstilling.

Av Kjetil Røed

Side på side i boka jeg ser i er dekket med spermflekker. Så dukker det opp noen notater, dernest en serie tomme, gulnede boksider, skjoldet av elde. Dette er en av Anselm Kiefers bortimot tusen bøker, alle bare i ett eksemplar: Et format som har akkompagnert ham gjennom hele kunstnerskapet. I dem skisserer han i friere, mer utforskende form det som kanskje skal bli malerier ­eller skulpturer; men han innfører også ettertanker til hans øvrige arbeid i disse (ofte) voluminøse bindene.

Bøkene, som det vises mange av på denne utstillingen, er langt mer enn fotnoter til kunstnerskapet. De er utforskninger av hva en bok kan være for noe, også utenfor litteraturens og kunstens domene.

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS