Maleriets meteorolog
Saftiggrønn myr under en litt oppgitt himmel. Hos Kitty Kielland kjenner du temperaturen og fuktigheten i den tette lufta. Humler er fraværende.
Hun var den første av malerkvinnene som grep fatt i landskapet som motiv – kvinnen skulle holde seg til sitt, kjøkkeninteriør, strikkende damer, festlig pyntede middagsbord, portretter og blomsterbilder, det som hørte «tjenesten» til. For hva hadde «dannede» kvinner, som Kitty Kielland, ute i svarte myrer å gjøre? Hun ble kurert for det da hun møtte malerne Hans Gude og Eilif Petersen (blant mange) i Tyskland, de så forbi sånt, det var i den spede kvinnefrigjøringens tid, hun var en tidlig feminist. Paris ventet på Kitty Kielland, hun slo i 1879 igjennom på den berømte Salongen – den årlige presentasjonen av ny kunst, en utstilling som runget i hele Europa og utenfor. Først med to malerier fra Ogna og Kvianes på Jæren, hun ble antatt i alt seks ganger.
Gold avkrok
Det er Kitty Kiellands år i år, og det var det i fjor. En av de største Kitty Kielland-utstillingene noen sinne åpnet i juni i fjor, gikk videre til Lillehammer (hvor den henger én uke til), og åpnes på nytt i Haugar Vestfold Kunstmuseum i Tønsberg i slutten av mai. Det er en reise, på alle symbolske vis – fra prøvende forsøk der ikke alt «går opp», øvelser, etyder, gode kopier i læreøyemed, til svære, intenst nærværende malerier av jærlandskap, østland og høyfjell og nyromantisk, atmosfæreluktende, nesten symbolistisk, fargetyngde. Jærlandskapet, som var ansett som en gold avkrok, uegnet for maleri. Det kan saktens være riktig, det er ikke dit du reiser for å se på sommerfuglene.
Bestill abonnement her
KJØP