Zombier skal lære elever rett og galt
Er det etisk forsvarlig å ofre ett menneske for å redde livet til tre andre? En videregående skole i Bergen har tatt i bruk zombiespillet «The Walking Dead» i etikkundervisningen.
Det går hardt for seg i dataspillet The Walking Dead som er basert på en tegneserie av amerikaneren Robert Kirkman. Lee (t.v.) er hovedpersonen i spillet, og fungerer som spillerens avatar eller spillkarakter. – Spillet brukes først og fremst fordi det gir elevene etiske dilemmaer som de ikke møter i hverdagen, verken i nyhetsbildet eller i møte med venner, sier lærer Tobias Staaby.
Illustrasjon fra spillet/Telltale Games
Apokalypsen har inntruffet. Det er zombier overalt. Du befinner deg i en gruppe på ti mennesker som sliter med å skaffe nok mat for å overleve. Nå har du fire biter mat du må fordele til gruppa. Skal du ta vare på barna først? Eller skal du gi maten til de voksne, så de får energi til å passe på de andre?
Dette er et av dilemmaene elever ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen får bryne seg på når lærer Tobias Staaby bruker zombiespillet «The Walking Dead» i etikkundervisningen.
– Jeg bruker dette spillet først og fremst fordi det gir elevene etiske dilemmaer som de ikke møter i hverdagen, verken i nyhetsbildet eller i møte med venner. Dermed har de ikke hørt en løsning på disse dilemmaene fra før og er i stedet nødt til å bruke pensum i etikk til å komme fram til egne løsninger, forklarer Staaby, som er lektor i nordisk, og underviser i norsk, historie og religion.
Bestill abonnement her
KJØP