Kultur

Vil ha flere skeive spillhelter

Fortsatt preges spillverdenens persongalleri av menn som redder kvinner i nød. 
– Det er problematisk når du kan velge mangfoldet bort, mener spillforsker.

– Dataspillindustrien har lenge vært veldig konservativ når det gjelder representasjon i spillene, sier Kim Johansen Østby.

Han forsker på representasjoner av homoseksualitet og kjønn i vestlige dataspill ved Universitetet i Oslo, og mener det er altfor få ikke-heterofile figurer i spill.

– Fra 80-tallet av har det vært vanlig å tenke at spillere er menn, og da skal karakterene også være det. Kvinnelige figurer i spillene blir sett på som objekter, som kvinner i nød man må redde.

Ifølge Østby er det i dag større forståelse for at spillpublikummet er mangfoldig, for eksempel er det omtrent like mange kvinner som menn blant spillerne. 
Likevel representeres ikke mang-
foldet spesielt godt i spillene.

– Utviklerne tar ofte et veldig heterofilt utgangspunkt, og det er fortsatt slik at dataspill ikke ses på som en «homoaktivitet».

LES OGSÅ: Dataspill gjør deg smart

LES OGSÅ: Dataspill gjør deg aggressiv

LES OGSÅ: Dataspill gjør deg snill

LES OGSÅ: Dataspill lærer deg samspill

Viktig

96 prosent av gutter og 76 prosent av jenter i alderen 9–16 år spiller dataspill, viser en undersøkelse fra Medietilsynet.

En av dem som har vokst opp med dataspill, er Wei Kung. Hun er lesbisk og skulle gjerne sett flere figurer hun kan identifisere seg med.

– Det virker sikkert veldig banalt for heterofile som ikke opplever den samme problemstillingen, men som en del av en minoritetsgruppe er det viktig å se at man er til stede i historiene som fortelles, sier hun.

– Det føles viktig hver gang jeg oppdager at en karakter kan være sånn som meg.

Risikabelt

Østby mener det ikke nødvendigvis er homofobi som ligger til grunn for det utpregete mannlige, heterofile persongalleriet som preger spillene.

– Mangelen på representasjon av et bredere mangfold har mye å gjøre med markedslogikken, sier han.

– Spillselskapene går etter det forutsigbare, det de vet selger. Da får de ikke tilbudt publikum noe nytt. Det å lage spill som ikke har en mannlig, heterofil hovedkarakter, ses ofte på som en risikabel strategi.

LES OGSÅ: Utforsker hvordan et bunnsolid ekteskap slår sprekker, uten at noen gjør noe galt.

Forandring

Tidligere har enkelte­ ikke-heterofile personer dukket opp i spill, ofte i form av ikke-spillbare figurer som fremstår som karikerte stereotyper. Både Kung og Østby mener det har blitt bedre de siste årene, med flere ikke-heterofile figurer som opptrer som spillbare hovedpersoner, eller troverdige bikarakterer som har en tydelig legning.

– Forandring har tradisjonelt vært vanskelig i spillindustrien, men vi ser at det begynner å endre­ seg etter hvert som problemstillingen i større grad tas opp i offentlig debatt, sier Østby.

– Spillindustrien ser at publikum bryr seg om det, og vil spille som ulike figurer, ikke bare som heterofile menn.

I senere tid har flere homofile figurer fått større roller i spillene­, selv om det fortsatt tilhører sjeldenhetene. For eksempel har rollespillseriene Mass Effect og Dragon Age tradisjon for å la spilleren velge romansepartnere blant et utvalg sidefigurer som er homo-, hetero- eller bifile.

Historisk

Begge seriene utgis av spillutvikleren Bioware, som ifølge Østby tydelig viser at de tar tematikken på alvor.

– Disse spillene er historiske når det gjelder å gjøre en seriøs tilnærming til homofile i mainstreamspill. Bioware har gått inn for å gjøre det til en tydelig del av spillverdenen, ved å skrive inn ikke-heterofile karakterer som en del av spillerens indre krets.

Også Kung, som har lang erfaring­ med rollespillsjangeren, har sansen for selskapets satsing.

– Jeg synes Bioware har vært ganske gode til å lage karakterer­ som faktisk har en legning, ikke bare sidekarakterer som det hintes­ vagt om seksualiteten 
til.

LES OGSÅ: Regissør mener vi må kunne le av Gud

Problematisk

Selv om spill- serier som Mass Effect og Dragon Age lar publikum velge om de vil innlede romanser med figurer av samme kjønn, mener Østby at valgmuligheten også kan virke ekskluderende.

– Man kan velge å la være å snakke med disse karakterene, eller ganske enkelt la dem dø. Det er problematisk når du kan velge mangfoldet bort, sier han.

– Slik det er nå, må du gå inn for det selv dersom du vil spille­ som homofil. Folk som ikke ønsker­ å se en bredere verden, kan velge å la være.

«Queer chic»

Ifølge Østby er det også forskjell på hvordan mannlig og kvinnelig homoseksualitet presenteres i spillene.

– Homofile menn opptrer ofte som feminine, skrullete stereotyper i spill, mens kvinner blir presentert på en mer positiv, såkalt «queer chic» måte. Ofte brukes to damer som noe salgbart for heterofile menn, snarere enn troverdig representasjon av lesbiske.

LES OGSÅ: Fant Judas innhyllet i spindelvev og muselort

Vil inkluderes

– I 2016 er det merkelig å tro at folk ikke tåler å se homofile i dataspill. Jeg håper selskapene tar ansvar, i stedet for å kreve at spillerne selv må etterlyse representasjon, sier Østby.

Også Kung håper å se flere homofile­ spillfigurer som får være helter og redde verden på lik linje med heterofile, i tillegg til å innlede likekjønnede forhold.

– Det er bittert når den type spill hvor man lager sin egen figur­, har mange heterofile kar
akterer man kan velge mellom og innlede en romanse med, men ikke en eneste skeiv, sier hun.

– Man engasjerer seg på en annen­ måte når man føler seg inkludert­ i verdenen spillene foregår i. Da føler jeg at utviklerne vet at vi skeive eksisterer.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur