Kultur

– Vi trenger ikke bare en annen president, vi trenger et annet land

– Det du ser nå er ikke en gjeng sinte svarte folk, det er en kristen bevegelse, sier forfatter og prest Esau McCaulley. Nå ser han det som sin oppgave å gi et teologisk grunnlag for å forstå sitt splittede USA.

George Floyd ville fortsatt vært i live om ikke politiet hadde brukt overdreven og ulovlig vold mot ham. Reaksjonene har ført til massive demonstrasjoner så vel som rein plyndring.

Den episkopale presten og professoren Esau McCaulley skriver i ledende amerikanske aviser om de rystende hendelsene, og avisa Christianity Today henvender seg til ham for den grundige analysen og de teologiske refleksjonene.

Jesaja om husmangel

– Min oppgave er å levere et teologisk grunnlag for et kristent samfunnsansvar. Jesaja sier: «Ve dem som legger hus til hus og føyer åker til åker helt til det ikke er plass igjen og dere er de eneste som er bosatt i landet!» , sier McCaulley til Vårt Land over videotelefon til Chicago, og utdyper:

– Jesaja snakker altså om noe så basalt som husmangel. Jeg vil vise at Bibelen forteller om religiøse ledere som konfronterer makten med urettferdighet, sier han.

I Johannes' åpenbaring finner McCaulley kritikk av slaveriet og i Jakobs brev fordømmes de rike for underbetaling av de fattige. Han viser til kristne i England som bekjempet slaveriet. Fra 1950-årene reagerte afro-amerikanere på urettferdighetene i det amerikanske samfunnet.

– Det er en lang, kristen tradisjon for å engasjere seg politisk. I dag må vi som kristne konfrontere myndighetene med urett mot afro-amerikanere. Det du ser nå, er ikke en gjeng sinte svarte, det er en kristen bevegelse. Fordi vi er skapt i Guds bilde, fortjener vi å bli behandlet med verdighet og respekt. Vi krever det av myndighetene.

Lang tradisjon med aktivisme

– Når du gjennom til andre kristne med dine synspunkter?

– Den afro-amerikanske kirken har en lang tradisjon for politisk aktivisme. Her i Chicago ser vi at også katolikker er med, likeså presbyterianere og metodister. En rabbi og en imam var også der. Folk fra alle religioner slutter seg til oss og sier at vi er forente i tanken om at alle fortjener samme respekt. Men en del kristne bryr seg ikke, og det er heller ikke første gang, dessverre. Også Martin Luther King jr. snakket om problemet med de moderate hvite som var lei seg for det de så, men ikke gjorde noe for å løse problemet.

McCaulley vil ikke male et bilde av hvite kristne med bred pensel. Wheaton College der han er ansatt, har som andre organisasjoner gått ut med støtte.

– Hvorfor reagerer mange hvite kristne annerledes på urettferdighetene?

– Spør du meg, vil jeg si at mange hvite ikke har lest hele Bibelen der det står at Jesus kom med gode nyheter til de fattige. De leser det som dekker deres behov og ignorerer hva det betyr at kristne skal være på de fattiges side.

###

Lov eller nåde

– Hvordan reagerer prester som tidligere har støttet Trump?

– Ingenting ser ut til være forandret, noe jeg ikke kan forstå. Jeg skjønner ikke at de ikke er dypt rystet. De legger trolig vekt på lov og orden, i stedet for nåde og rettferdighet. Som kristen tenker jeg at du kan være på de undertryktes side og samtidig mene at vi må ha et rettssamfunn. Det ser om ut som lov er viktigere for dem enn nåde, innsikt og empati. Jeg kan ikke med min beste forstand forstå hvordan noen som har evangeliet i sin bibel kan ha en tangegang som er så lovisk. Men slik er det.

– Hvordan reagerte du på bildet av presidenten med Bibelen i hånda foran kirka?

McCaulley svarer med en fortvilt latter.

– Jeg ble dypt uroet. Å bruke Bibelen for å vinne velgere er misbruk av noe hellig. Det er forskjell på å holde en bibel og å ta den til seg i arbeidet med å forstå verden og leve etter den. For meg var det et åpenlyst forsøk på å manipulere kristne til å stemme på ham.

– Hva håper du skjer ved presidentvalget?

– Jeg håper kristne slutter med å være stemmekveg. Ved dette valget er det ikke like opplagt hva politikere må satse på for å vinne kristne stemmer. Selv har jeg problemer med begge partiene. Hva gjelder republikanerne er det flere grunner, særlig i spørsmål om rettferdighet og likhet. Det er flere ting ved demokratenes plattform jeg synes er vanskelig, og de tar de svartes stemme for gitt. Derfor kjenner jeg på en uro foran valget. Jeg har likevel en følelse av at noe kan peke fram mot et solid, kristent vitnesbyrd i den offentlige samtalen.

Svart kvinnelig visepresident

McCaulley sier at han ble svært opprørt etter å ha sett videoen av arrestasjon som ledet til George Floyds dødsfall. Men han vil skille mellom protester og opptøyer. Da en matbutikk ble brent ned i McCaulleys hjemby Chicago, organiserte en venn av ham et vern av den gjenværende matforretningen, ved at menigheten laget en beskyttende ring rundt den.

– Det første sjokket er å se afro-amerikanere bli drept. Det andre er å se nabolaget ødelagt. En protest er en fredelig markering av rettigheter. Men opptøyer er destruktive.

– Hva er sjansen for at Joe Biden vil nominere en afro-amerikansk visepresident?

– Det håper jeg, og det snakkes om at det kan bli en afro-amerikansk kvinne. Det vil være storartet med tanke på foreningen av landet. Det er i hvert fall tre eller fire gode kandidater. Vi trenger en kvalifisert, kvinnelig president på et tidspunkt, derfor vil en visepresident være et godt skritt i riktig retning.

– Skribenten Dante Stewart har sagt at sort raseri i et anti-sort land er en åndelig dyd – er du enig?

– Det spørs hva han mener. Salmisten trygler mange steder Gud om å slå fienden. Salmisten ber, men det er opp til Gud å bestemme utgangen. Hvis jeg gjør det, er det hevn. Lar jeg Gud avgjøre, er det rettferdighet. Det er fullt forståelig at svarte i dette landet kjenner på et dypt sinne, men det sinnet må på et punkt gi plass til det kristne håpet.

En åndelig revolusjon

– Hva ber du om nå?

– I lang tid har jeg bedt klagesalmene – de som er fulle av sinne. Jeg har bedt Gud om hjelp til å forstå hva det er som skjer i dette landet og hvordan jeg kan være til hjelp. I bønnene er jeg blitt mer og mer overbevist om at Gud ikke er likegyldig til det som skjer med svarte mennesker. Jeg ber om at USA skal bli et annerledes sted – og med annerledes mener jeg ikke små forandringer i loven. Vi trenger ikke bare en annen president, vi trenger et annet land. Et land som setter pris på alle, sier McCaulley.

– Problemene våre er politiske, men også åndelige. Det krever en politisk og åndelig revolusjon som går langt dypere enn et presidentvalg – det ber jeg om Guds hjelp til. Når svarte mennesker blir kvelt, og man sier at vi trenger bedre bevis, så forteller det meg at det er noe i menneskene som trenger å forandres. Når vi ser svarte menneskers vedvarende lidelser som et politisk tema og ikke som en åndelig sykdom, da er noe ødelagt. Derfor ber jeg om at Amerika må bli forandret, sier McCaulley.

SE FOREDRAG: Hvorfor er det viktig at Jesus var jøde?

LES OGSÅ:

Marilyn Robinson om fryktkulturen som har spredd seg i USA

Drapene som fanges på film

Den mest fanatiske Trump-støtten finner vi blant de evangelikale

Redd for å miste kristne velgere

---

Esau McCaulley

  • Esau McCaulley er professor i Det nye testamente ved Wheaton College.
  • Han er prest i Den anglikanske kirke der han leder utviklingen av nye ledere.
  • Han skriver for New York Times, Washington Post, Christianity Today og andre.
  • Han kan høres i podcasten The Disrupters.
  • I november 2020 kommer hans bok Reading While Black: African American Biblical Interpretation as an Excercise in Hope
  • Christianity Today har publisert et intervju med Esau McCaulley i fire deler som diskuterer hvordan kristne skal forholde seg til George Floyds død og hendelsene det utløste.
  • På Youtube kan du høre hans foredrag på Wheaton College fra 2019: «Towards a Black Anthropology. Why the Humanity and Jewishness of Jesus Matters».

---

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Kultur