Kultur

Vakreste bok om bibliotek

Fotograf Jo Straube har besøkt 200 norske biblioteker. Sammen med bokdesigner Anette L’Orange er resultatet blitt Årets vakreste bok.

Fotoboken Det norske biblioteket fikk i går hovedprisen i konkurransen Årets vakreste bøker. Konkurransen arrangeres av Grafill og Norsk organisasjon for visuell kommunikasjon, og hedrer den visuelle delen av bokbransjen.

Jo Straube har forsøkt å lage et portrett av biblioteket – og menneskene som går der.

– Jeg håper det er blitt et lite Norges-portrett – sett gjennom bibliotekene. De gir et samfunnsbidrag som har stor betydning for mange mennesker, sier Jo Straube.

Tegneserier

Selv leste han tegneserier på Stavanger bibliotek på Sølvberget fra 10-årsalderen, og oppdaget en verden som var større enn Donald Duck. Men det skulle gå mange år før han fikk et mer bevisst forhold til institusjonen.

– Biblioteket var noe jeg tok for gitt, dessuten hadde jeg noen kjipe møter med bibliotekarer. De var litt skremmende, jeg fikk litt samme følelse som når du kommer til kassa på polet som 18-åring – uten aldersbevis.

I voksen alder møtte han en kompis med et veldig sterkt forhold til biblioteket.

– Han er den smarteste jeg kjenner, og gir biblioteket æren for det. Han skjønte at biblioteket inviterte inn i en større verden, og klarte å formidle det til meg. Jeg nærmet meg 30 år før jeg fikk denne oppvåkningen

Dokument

Nå har Jo Straube fotografert bibliotek i fem år, og forsøkt å lage et tidsbilde i god, fotodokumentarisk tradisjon.

– Jeg har villet utforske hvor relevante bibliotekene er i internettets tidsalder. Jeg mener det er en institusjon som på sitt beste spiller en svært viktig rolle i samfunnet, også i utviklingen av et levende demokrati.

I hans levetid er antall biblioteker halvert.

– Jeg har sett at ikke alle kommuner ser viktigheten av et velfungerende bibliotek. Det er trist. Samtidig har jeg sett bibliotek som er levende og viktige kulturinstitusjoner, ofte basert på enkeltmenneskers entusiasme. Jeg vil ikke bli bibliotek-predikant, men jeg er blitt glad i denne kulturarenaen, sier Straube.

Etter møte med to forlag, som begge var nølende til et så smalt prosjekt, gikk han utenom de etablerte kanalene som ville lage en mindre kunstferdig og mer kommersiell bok. Boken er utgitt i samarbeid med Bergen Kjøtt Publishing, en uavhengig kunstinstitusjon, og er selvfinansiert.

– Uten at Frode Grytten og Bergen Kjøtt hadde skjønt verdien i det jeg holdt på med og støttet meg, hadde jeg ikke fått det til. Bergen Kjøtts avgjørende bidrag var å få Anette L’orange til å designe. Uten disse to partene ville det ikke blitt bok i 2017, og den hadde aldri blitt så fin. Anette har løftet ideene og tankene jeg hadde, og bidratt med egne, ville ideer.

Design

Anette L’orange i Blunderbuss har brukt bibliotekreferanser i designet av den prisbelønte boken. En liten, morsom detalj er lånekortene til Jo Straube og tekstforfatter Frode Grytten, som er plassert på innsiden av bakpermen.

– Jo Straube er en dyktig fotojournalist, men har også poetiske og underfundige tilnærminger – og dokumentasjonen er gjort med kjærlighet. Min design er forankret i oppfatningen av det menneskelige rommet jeg finner i biblioteket, preget av en samtykkende stillhet.

Hun har sluppet bildene til og latt dem få leve sine liv uten unødvendige forklaringer.

– De forteller en fin historie i seg selv. Vi har brukt et gammeldags grep med «franske folder», der to og to sider henger sammen. Det gir et eget rom for bildene, mens du må gløtte inn mellom sidene, eller eventuelt splitte dem, for å lese Frode Gryttens tekst – som skjulte tanker mellom papirets vegger.

– Det signalgrønne coveret roper om oppmerksomhet, mens resten av designet hvisker – som man gjør på biblioteket, sier Anette L’orange.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur