Unike norske og spanske kirkekunstskatter forenes i utstilling

Kirkekunst: Bygdeskatter fra Norge og Spania samles i Nederland som vinterens «må-se»-utstilling. I andre land er middelalderens kirkekunst knapt å finne.

Kirkekunst: Olavsfrontalet fra Nidarosdomen er unikt. Olav den hellige erstatter jomfru Maria, som er det vanlige motivet på middelalderske alterfrontaler. Dessuten er det i overraskende god stand.
Publisert Sist oppdatert

En enslig Maria-figur i utstillingen hører hjemme i det nederlandske Museum Catharijne Convent i Utrecht. Den snart 800 år gamle Maria mangler både Jesus-barnet, armer og krone, men er et sjelden eksempel på at slik kirkekunst har overlevd også i Sentral- Europa. Hvor hørte hun hjemme opprinnelig? Og hvordan klarte hun alene å overleve? Det er noen av spørsmålene museet ønske å belyse ved å hente inn lignende kirkekunst fra hennes samtid.

Enslig Maria

Mens nesten ingenting av middelaldersk kirkekunst i Sentral-Europa har overlevd, finnes det flere objekter i Norge og i Spania. Her er kirkekunstneriske mesterverk blitt bevart på en måte som er bemerkelsesverdig sammenfallende. Bare i disse områdene er det mulig å finne brede utvalg av kirkekunst som er i slekt med den armløse Maria-figuren. Museet har lykkes med å samle kunstverk fra Nidarosdomen i nord til Catalonia i sør fra perioden 1100-1350.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP