Musikk

Teknologi og følelser

– Det er ingen motsetning mellom digital teknologi og det vakre eller kontemplative, sier komponist Julian Skar.

Kontrast og konflikt ligger til grunn for mange av verkene til Julian Skar. Nå har pianist Ingrid Andsnes spilt inn hans nye verk Exhaust/Renew sammen med Ensemble Ernst.

– Mine indre, eksistensielle konflikter ligger som et bakteppe, og det finnes ingen grunnleggende harmoni. Det er sterke brytninger mellom det intuitive og det konkrete – en konstant maktkamp mellom spontanitet og formalitet.

Planlagt spontanitet

Komponisten begynner i en heldigital verden, men ender opp i det akustiske.

– Den store testen på om musikalske ideer er liv laga, finner jeg i om de kan formaliseres algoritmisk med enkle kodelinjer. Jeg kan for eksempel la en lang rekke 1/32 delsnoter løpe løpsk på PC-en. Så kaster jeg inn noen tilfeldige pauser. Hvis maskinen klarer å komme ut med noen forslag som er i pakt med den opprinnelige ideen, er jeg fornøyd, sier Skar.

Et forståelig notebilde er den ultimate formaliseringen.

– Da er det blitt musikk, og det er avgjørende at utøver treffer temperamentet i det jeg har skapt – slik Ingrid Andsnes gjør på Exhaust/Renew.

Komponist og pianist har et felles mål om at spontaniteten skal tas vare på.

– Men det spontane må være nøye planlagt, sier Ingrid Andsnes og ler av selvmotsigelsen.

LES OGSÅ: Petra og ulven for orgel

– Et blodslit

Å tilegne seg 
Julian Skars nye verk beskriver hun som hardt, fysisk arbeid. Men hun har ingen motforestilinger mot å delta i kampen mellom følelser og formalia.

– Min oppgave er å gjøre musikken fysisk og håndgripelig, og gjøre energien til en rent taktil opplevelse gir meg mening. Klarer jeg det, er jeg fornøyd, sier hun.

Julian Skar beskriver oppgaven som et blodslit. Pianisten får brukt hele kroppen, i noen partier står hun med en hånd i flygelets indre mens den andre hånden trakterer tangentene.

– Jeg må forene det digitalt grenseløse med det håndfaste, sier Ingrid Andsnes.

Hun må forholde seg til spenninger mellom orden og kaos. Tittelen Exhaust/Renew betyr uttømmelse og fornyelse.

– I dette verket skjer mye på mikroplan, med ørsmå og vare detaljer. Samtidig må jeg finne frem til det overordnede i musikken – og fange de lange linjene.

Intenst

Hun finner både humor og alvor i uttrykket.

– Og ikke minst en nesten enerverende intensitet. Noen steder føles det som en skrustikke presser rundt musikken – den indre friksjonen er til tider sterk. Men det finnes også rom der jeg kan slippe meg mer løs, sier hun.

De har jobbet tett sammen.

– Jeg blir berørt av det Ingrid gjør, hun har et sterkt nærvær til musikken og fanger temperamentet enda sterkere enn jeg hadde forventet, sier Julian Skar.

– Det er mitt ansvar å forvalte komponistens idé, svarer Ingrid Andsnes.

– Og i letingen etter den, finner jeg mange motpoler og spenninger. Samtidig leter jeg etter fortolkningsrom, og det finner jeg også, forteller Ingrid Andsnes.

Hun berømmer komponisten for å ha vært ydmyk nok til å endre på «umulige» partier.

LES OGSÅ: Ønsker å skrive sanger om å møte flyktninger

Eie teknologien

Julian Skar er opptatt av spennet mellom teknologi og følelser.

– Den digitale revolusjonen overmanner oss kontinuerlig. Vi må ta eierskap og finne ut hva teknologien gjør med oss. Jeg insisterer på at følelsene har sin plass også i en digital verden. Det er ikke nødvendigvis noen motsetning mellom digital teknologi – og det vakre, eller det kontemplative, sier komponisten.

I Exhaust/Renew har han stokket rundt på en rekke elementer. Etter elting og knaing har han fått en stigende progresjon – som etter hvert føles kronologisk riktig. Det begynner med piano solo, øker til trio og septett – og ender opp i piano og orkester.

– Det er som i en film av Lars von Trier, det blir verre og verre – og går helt galt til slutt, sier Julian Skar.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Musikk