Enke med temperament

Det er fargerikt, tettpakket og høylytt når Den glade enke inntar Oslo Nye Teater. Men Herborg Kråkevik rydder et rom for stil, eleganse og feminin kraft.

Herborg Kråkevik sprer sitt helt særegne nærvær til ensemblet i Den glade enke, mener vår anmelder.
Publisert Sist oppdatert

Scenerommet er lite, og formet som en rotunde. Med skiftende lyssetting blir den selskapslokale, sirkusmanesje og dansesal, ustanselig fylt av lettkledde sparkepiker, flørtende hustruer og bedratte diplomater fra det fiktive landet Pontevedro. Det er fest, og den rike enken Hanna Glawari har meldt sin ankomst, men regissør Svein Sturla Hungnes lar det gå en stund før hun entrer scenen. Forestillingen tar seg tid til å presentere den mannlige hovedpersonen Danilo, og til å introdusere landets ambassadør van Zeta (Anders Hatlo) i all sin forvirring.

LES OGSÅ: Bare nonsens hos Johnsens

Erobrer rommet

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP