Prisen gis for verket Muohta, bestående av 18 satser, som hver tar for seg et samisk ord relatert til snø.
– Vi må ta et skritt tilbake og lytte til naturen, før vi ødelegger den, sier Asheim.
Snøføyke
Lydbildene i verket er formet av klangen og melodien i selve ordene, og de assosiasjonene det skaper.
– Jeg bruker den visuelle oppfattelse av forskjellige tilstander av snø, og tenker meg også inn gjennom en taktil tilnærming – som å stå i snøfyke, stryke hånden over skare, eller kjenne snøen smelte i hånden, sier han.
LES MER: Orgelets ridder
Ærefullt
Asheim går inn i en rekke av prisvinnere som består av blant andre Arne Nordheim og Per Nørgård.
– Det er ærefullt å bli anerkjent på det nivået, med et verk som er stillfarende i sin fremtoning – der det ligger mye melankoli, og ikke minst ydmykhet overfor naturen. Det er en bekreftelse på at man holder på med noe som er relevant for andre. Jeg håper å gi drahjelp for å få kunstmusikken enda bredere ut, sier prisvinneren også nylig også ble utnevnt til Ridder av 1. klasse av St. Olavs orden.
Nå skal verket for strykere og kor spilles inn med Det Norske Solistkor og Ensemble Allegria.
Begrunnelse
– Nordisk råds musikkpris 2018 går til et stykke musikk som er intenst nåtidig og på samme tid bevisst på sin historie. Vårt aller første instrument, den menneskelige stemmen, står sentralt i stykket, siden musikken varsomt integrerer språk i sine lydverdener. Lytterne blir invitert inn i en annerledes opplevelse av tid, eller snarere en rekke atmosfærer eller tilstander, og ikke uten en viss følelse av risiko og ubehag, sier juryen.
Kontroll over naturen
Verket fikk sin urframføring i Oslo i 2017 side om side med Joseph Haydns Årstidene. Komponisten sa den gangen at konteksten inspirerte han til å gå bort fra tanken om framskritt og kontroll over naturen som gjorde seg gjeldende på Haydns tid, til fordel for en urfolkserfaring av å leve med naturen.