Skolebøkene fremstiller jøder primært som ofre
SKOLEN: I norske lærebøker i historie nevnes jøder knapt i andre sammenhenger enn forfølgelse, holocaust og Palestina/Israel-konflikten. Undervisningsleder Vibeke Banik ved HL-senteret etterlyser større bredde i fremstillingen av den jødiske historien.
Vibeke Kieding Banik er undervisningsleder ved HL-senteret, senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter.
Giulia Troisi
Vårt Land har gjennomgått tre av de viktigste nye læreverkene i historiefaget i videregående, og sett på hvordan jøder og jødisk historie omtales. Hovedfunnet er at jøder nærmest utelukkende omtales i forbindelse med forfølgelser og 2. verdenskrig.
Spor av andre bidrag i europeisk og norsk historie er knapt til stede.
– Hvis man lærer om en minoritet, men bare lærer at de er forfulgte, hva lærer du da egentlig om minoriteten? spør Vibeke Kieding Banik, som er undervisningsleder ved HL-senteret i Oslo, senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter.