Teater

Shakespeare har vært død i 400 år og lever like fullt

I år spilles Stormen, Othello, En Midtsommernattsdrøm og Romeo og Julie spesielt rettet mot unge.

Bilde 1 av 2

På Torshovteatret i Oslo spilles for tiden et av hans aller siste dramaer Stormen. Det spilles som en familieforestilling om kjærlighet, hevn og klimakamp. Den har fått begeistrede anmeldelser. Klassekampen skriver at «egentlig burde det ikke vært nødvendig å tilpasse – Shakespeare er "for all ages".»

– En alle tiders fyr, var uttrykket Riksteatrets sjef Tom Remlow brukte da han nylig lanserte teatrets Shakespeare-satsing. Sammen med Nationaltheatret har de bedt Jo Strømgren sette opp komedien En midtsommernattsdrøm.

LES OGSÅ: Gjør Shakespeare tilgjengelig for et ungt publikum

For alle

Før flere av forestillingene vil dramaturg Tine Thomassen snakke om Shakespeare for alle.

- Hvorfor er han alle tiders?

– Han skrev direkte for sin egen skuespillertrupp for å bety noe der og da og for å fylle teatret. Derfor er stoffet så langt fra skrivebordet som det går an. Uansett hvilken vinkel du velger, så er tekstene så godt skrevet og beregnet på at skuespillerne skal levere dem videre at det gir en egen oppdrift. Vi spiller ikke Shakespeare fordi har er Shakespeare, men fordi han er god.

Når Shakespeares tekster lever, tror hun det er fordi de treffer alle slags mennesker.

– Men det meste av det som skrives for å nå mange er glemt?

– Her kommer geniet inn. At det er godt skrevet er kombinert med hans unike innsikt i menneskesinnet. Det er ikke for ingenting at det er blitt vanskelig å tro at Shakespeare bare var én person. Hvordan kan et enkelt menneske ha så stor innsikt og kunnskap om danske sagn, politiske forhold i Nord-Italia, Ovid og Senecas diktning – hvor fikk han alt fra?

###

Eget selskap

Bernhard Skramstad spiller Fyrsten i Romeo og Julie. Som styreleder i Det norske Shakespeareselskap samler han eksperter fra inn og utland til selskapets årsmøte. Det legges så tett som mulig til dramatikerens fødsels- og dødsdag 23. april.

Selv om Shakespeare spilles på flere scener, skulle Skramstad gjerne sett flere forestillinger hvert år. Det er først og fremst i England du vil finne de store 400-års markeringene. Fortsatt er det mulig å sette opp en Norges-premiere, påpeker Skamstad.

Timon fra Athen er et eksempel på et Shakespeare-drama som ikke har vært satt opp i Norge. Det handler om en rikmann som avskyr menneskeheten. Han kjøper seg venner, men når han selv havner i gjeld, vender de seg fra ham. Denne Shakespeare-tragedien har ikke vært satt opp i Norge. Det er ikke fordi temaet er utdatert.

Skramstad mener få kan matche Shakespeare i grunnleggende historier, intriger og aktuelle eksistensielle spørsmål som makt og kjærlighet.

- Han er fortsatt den største leverandør av historier til TV og filmbransjen. Du ser hans innflytelse på moderne TV-forfattere både i Game of Thrones og House of Cards.

Hans 400 år gamle teaterform med direkte henvendelser til publikum er fortsatt utfordrende og oppleves som moderne, mener Skramstad.

Les mer om mer disse temaene:

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen

Arne Guttormsen er kulturjournalist i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Teater