Kultur

Operapub legges ned etter 25 år

Kulturtilbud har gitt Underwater utvidede åpningstider. Nå har kommunen fjernet særordningen. – Det er umulig å drive med de nye åpningstidene vi er pålagt, sier eieren.

Bilde 1 av 3

– Det har vært mange tårer disse ukene, for jeg syns det er en utrolig trist måte å avslutte på, når Oslo kommune ikke setter større pris på det vi har gjort i alle disse årene, sier Margaret Elizabeth Herron, eier av Underwater Pub i Oslo.

Torsdag kveld klinger trolig operatoner for siste gang i de asurfargede veggene i Dalsbergstien.

– I 25 år har vi invitert de aller beste operasangerne til å synge rett i trynet på folk, helt gratis, sier Olav Aamodt, som driver opera-kveldene puben arrangerer tirsdager og torsdager.

Alt menneskelig

– Opera handler om å kjenne til alle menneskelige følelser, noe som har blitt enda vanskeligere i vår digitaliserte skjermkultur. Derfor er opera folkelig, for ingen er eksperter på følelser. Og gjennom verdenshistorien har vi sett at følelser alltid har vært viktigere enn intellekt, sier Aamodt.

Nå er leiekontrakten sagt opp, og de ansatte har jobb ut juli. Herron og Aamodt mener årsaken er kommunens nye skjenkebestemmelser.

– Hva tenker du om den sistekonserten på torsdag?

– Det blir blanding av alt, og det tror jeg det kommer til å bli for alle. Minner, sorg. Jeg gleder meg til å se alle, men å stenge døra den kvelden blir tøft, sier Herron.

LES OGSÅ: Operaen feiret ti år med Norges «nasjonaloratorium»

Kulturgrunnlaget

Nyheten om nedleggelsen vekker oppsikt i operamiljøet, og har fått mye oppmerksomhet på Facebook.

Etter at nye skjenkebestemmelser ble vedtatt i Oslo i 2006, lyktes det Underwater etter hvert å få utvidet åpningstidene. De fikk innvilget et såkalt «kulturgrunnlag», som også utestedet Soria Moria hadde fått i 2003. Her gis en dispensasjon knyttet til kulturtilbud.

– Vi hadde allerede i over ti år hadde hatt Norges beste operasangere inne to kvelder i uka. Mine interesser har aldri ligget i alkoholserveringen, men i kulturtilbudet, sier Aamodt.

Etter at kommunen sa nei, klaget de saken til Fylkesmannen for «usaklig forskjellsbehandling». Da fikk også Underwater innvilget kulturgrunnlag, og kunne holde åpent til 03:30 i helgene.

– Dette var viktig for økonomien. Vi har aldri tatt inngangspenger, og de som besøker operakveldene legger ikke nødvendigvis igjen så mye penger. Men det vi tapte på opera på tirsdager og torsdager ble nå tjent inn i helgen.

LES OGSÅ: Opera til seters

Nytt vedtak

23. mai i år kom en ny forskrift om åpnings- og skjenketider i Oslo. For Underwater medførte den en dobbel ulempe: Deres åpningstider ble innskrenket til klokka 01, mens andre utesteder på St. Hanshaugen, bare et steinkast unna, nå var omfattet av den nye sentrumsdefinisjonen og kunne ha åpent til sent.

– Er det ikke mulig å drive utestedet med kortere åpningstider?

– Det er totalt umulig. Vi har alltid hatt et prinsipp om at det skulle være gratis inngang, men når vi nå både har mistet konkurransefortrinnet og samtidig fått innskrenket egne åpningstider, går det ikke, sier Herron.

Hva er kultur?

Med de nye skjenkebestemmelsene har kommunen fjernet det nevnte «kulturgrunnlaget», som ga Underwater utvidede åpningstider I høringsnotatet fra Næringsbyrådet begrunnes dette med at det er vanskelig å håndheve kulturgrunnlaget på en «forutberegnelig måte» fordi det er «krevende å fastsette klare kriterier for hva som skal til for å oppfylle kulturgrunnlaget».

Byrådet skriver videre at det er «stor spennvidde i hva byens beboere legger i begrepet 'kultur'», og at de derfor ikke anser det som hensiktsmessig å videreføre særordningen.

– Utelivet spiller en viktig rolle som kulturformidler. Men kultur kan være veldig mye – fotball, dans, sang og så videre. Kultur kan være noe annet for deg enn for meg, sier Kjetil Lund, byråd for næring og eiendom (Ap).

Byråden mener derfor det er vanskelig å bruke kultur som grunnlag for åpningstider ved utesteder.

– Begrunnelsen om at det er vanskelig å definere hva som er kultur eller ikke, mener jeg bare er tull, sier Margaret Herron.

– Det fins tusenvis av utesteder i Oslo som spiller pop – men hvor mange har gratis opera? Og som er et sted hvor kunstnere kan utvikle seg og møte hverandre? spør hun.

LES OGSÅ: Rossinis Askepott koker av fantasi, farger og fyrrig musikk

Høring

– Vårt mål er å behandle bransjen med respekt, forutsigbart og ordentlig, sier Lund.

– Underwater ble ikke invitert til høring, og var skuffet over det. Var det ikke naturlig å invitere dem?

– Høringen var før min tid som byråd, så jeg kjenner ikke til det enkelttilfellet. Men vi har generelt hatt en åpen diskusjon rundt forskriften, og tatt med mange utesteders synspunkter i overveiningene, sier han.

Informasjon Vårt Land har fått tilgang til, viser at Underwater ikke var med blant høringsinstansene til nye åpningstidsforskrift. Dette er heller ikke vanlig, og ingen andre utesteder var på listen over instanser. Alle utesteder med skjenkebevilling fikk imidlertid en e-post fra Næringsetaten i juni i fjor, med informasjon om at en ny forskrift vil komme. Nyhetsbrevet hadde også en lenke til etatens blogg, hvor aktører oppfordres til å komme med innspill.

Margaret Herron hevdet først overfor Vårt Land at hun ikke hadde fått denne informasjonen, men oppdaget på onsdag at hun likevel hadde fått Næringsetatens nyhetsbrev, men ikke registrert innholdet.

«Særbehandling»

Byråden ønsker ikke å kommentere Underwaters beslutning om å legge ned, og understreker at kommunen har lagt vekt på likebehandling når de nå har endret åpningstidsforskriften for utesteder i Oslo.

– Det blir feil å gi ett sted særbehandling og ikke et annet, sier han, og legger til:

– Bydel St. Hanshaugen har mulighet til å definere området rundt Underwater som sentrum, og dermed gi dem til og med enda lengre åpningstid enn de har i dag, sier han.

Bydelsutvalgsleder i St Hanshaugen, Anne Christine Kroepelien (H), sier at de nye grensene for hva som er sentrumsområder ikke har vært behandlet ennå, men at det tidligere har vært politisk flertall for å definere området rundt Underwater Pub til et sentrumsområde og tilbudet til Underwater som et kulturtilbud.

– Vi setter veldig stor pris på Underwater Pub, og vi ønsker at puben skal bli der den er i dag, sier hun.

Motvind

– Jeg er så skuffet over bystyrets holdning og de folkevalgte etatene. Man føler seg overkjørt, sier Herron.

– Hvorfor ser du ikke etter andre måter å fortsette driften på?

– Det er det mange som spør om nå. Men jeg har vært i puben i veldig mange år, og når det kommer kamp på kamp så føler du til slutt at du sliter deg ut. Jeg tror ikke folk forstår hva som egentlig ligger bak å drive et slikt sted, og å drive med gratis inngang i alle disse årene.

Aamodt er enig.

– Jeg liker å kjempe i motvind og alt, men det er grenser. Særlig når bystyret mener det de mener om dette stedet.

Ikke affekt

Herron sier situasjonen kunne vært annerledes om hun hadde visst om endringene tidligere.

– Da kunne jeg kanskje ha begynt å søke kulturstøtte andre steder, offentlig og privat – i stedet for å få beskjeden av en ansatt på en pub i nærheten. Men dette har skjedd veldig raskt, og det ville vært uansvarlig av meg som eier å fortsette.

– Du virker også følelsesmessig skuffet over manglende anerkjennelse?

– Ja, veldig. Når jeg tenker på alt vi har bidratt med til Oslos kulturliv.

– Det er ikke en affekthandling?

– Å, nei. Jeg måtte grundig sette meg ned. Jeg bare ser hvilke problemer som vil komme framover. Jeg har vært nødt til å se det fra alle sider. Fortvilelse og sinne, ja, men dette er grundig gjennomtenkt, avslutter hun.

Fire om Underwater pub

Eli Kristin Hanssveen, solist ved Nasjonaloperaen.

– Det er enda et lite politisk kulturmord. Ja, jeg bruker sterke ord, men det er tragisk at stedet blir lagt ned.

Hun forteller at hun fikk sjokk da hun så Underwater Pubs Facebook-beskjed.

– Det er vemodig å se noe sånt, og det virker som at det er politisk unødvendig å gjøre noe med tilstandene slik de er i dag. Jeg synes bystyret burde skamme seg.

Hanssveen har blitt kjent med mange av sine musikerkollegaer gjennom operakveldene, og mener det har hatt stor betydning for både musikere og publikum.

– Kunstnere og de som er interesserte i kunst finner alltid løsninger til vise fram kunstart. Men jeg synes det er trist at en av de fineste måtene å bli kjent med opera og folkeliggjøringen av den blir fjernet nå.

Håkon Kornstad, jazzmusiker og operasanger

– Dette er faktisk et stort tap, og tragisk for kultur-Oslo sier Håkon Kornstad.

Han har selv spilt og sunget på stedet mange ganger, og forteller at opera-kveldene har betydd mye for ham.

– Underwater er et av disse stedene som skaper Oslo, og gjør byen til noe mer enn bare fiffige hus og fine Teslaer. Det er ingen andre steder i verden hvor du finner operasangere som synger Mozart og Verdi over en øl. Jeg håper at politikerne skjønner at dette ikke handler om skjenketider, å kunne dra dit og ta en øl klokka to, men om den kulturelle betydningen ved dette stedet.

Magne Fremmerlid, operasanger:

– Jeg har masse venner som ikke egentlig er operainteresserte, men som har oppdaget opera gjennom Underwater. Og som senere oppsøker opera i andre sammenhenger.

Fremmerlid mener puben har vært sentral for rekrutteringen av nytt operapublikum.

– Det er veldig, veldig høyt nivå blant sangerne. Når vi har internasjonale gjester på operaen tar vi de gjerne med på Underwater etter øving, og de drar en låt. De elsker det – det er et unikt tilbud og ikke vanlig rundt om verden.

Lars Eggen, baryton ved Opera til folket:

– Det er veldig trist at det skal legges ned. At det skjer så brått. Som freelance-musiker oppstår ofte tomrom i karrieren. Da har man i hvert fall alltid hatt Underwater Pub å gå til, sier Lars Eggen.

Han mener Underwater har gått fra å være en pub med morsomt konsept til å bli en kulturinstitusjon.

– Underwater er helt unikt i opera-Norge. Operakveldene har vært drevet mye av godvilje fra Olav, fordi han har sett effekten de har, sier han.

I tillegg til at det har gjort opera tilgjengelig for mange, og at det er en viktig inngangsport for folk som aldri har hørt opera før, og at det skaper en unik møteplass for musikere og publikum.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur