Kirke

Ønsker velkommen til dåp

Sokneprest Torstein Eidem Nordal i Bogafjell kirke sier det er et like stort valg å ikke døpe barna sine som å gjøre det. Nå som myndighetene ikke lenger varsler menighetene om nyfødte, mener han kirken bør ta utfordringen.

Fra oktober i fjor har ikke ­menigheter i Den norske ­kirke lenger blitt orientert når ­medlemmer i soknet får barn. Sokne­prest ­Torstein Eidem ­Nordal i Bogafjell kirke i Sandnes ­mener dette utfordrer kirken til å tenke nytt.

– Vi kan velge mellom å ­klage over at ting ikke lenger er som de har vært, eller tenke at ­dette er en anledning til å finne nye ­muligheter til å presentere ­kirkens dåpsbudskap for folk. Det viktigste er ikke for enhver pris få flest mulig til å døpe barna sine, men å gi foreldrene ­muligheten til å gjøre det.

Har trappet opp

Nordal har vært sokneprest i Bogafjell sokn i Sandnes prosti siden 1. april 2016. Med den nye dåpsmeldingen 
fikk han en utfordring. Da ­Nor-
dal ­ønsket å praktisere drop-­­
in-dåp i kirken, var ikke alle ­enige om at det var slik en slik hellig handling skulle foregå.

– Det var aldri aktuelt å ­droppe drop-in-dåp, sier han.

Når det gjelder metodene ­menigheten nå benytter for å komme i kontakt med nye ­foreldre, sier Nordal at det ­viktigste har vært hyppigere besøk og dåpsinformasjon i ­deres egen menighetsbarne-
hage. Dåpsannonsene i menighetsbladet, som alle i soknet får, er også blitt større og flere – og budskapet tydeligere: «Bare ta kontakt!»

God dialog med helse­stasjonen om synlig informasjon, synes han også er viktig. Og – ikke minst – gjøre flere guds­tjenester åpen for dåp.

– Vi oppfordrer også dåps­foreldre til å snakke varmt om dåpen i barselgruppene de er med i. Det er viktig at vi ­uttrykker dette på en skikkelig måte ­offentlig, samtidig som ­kirken må respektere privatlivets fred. Jeg tolker lovverket slik at intensjonen er at folk må få velge selv om de vil bli kontaktet av kirken eller ikke.

Om det siste er et resultat av skillet mellom stat og kirke, ­synes han er vanskelig å si. For er ikke Den norske kirke fortsatt folkekirken? undrer han.

– Jeg mener medlemmer av trossamfunnet Den norske ­kirke automatisk burde få vite at de er velkommen til dåp. Derfor er ­dette et inngrep i tros­friheten, og slike inngrep må alltid ­diskuteres.

Til dåpsforeldrene siterer ­Torsten Eidem Nordal gjerne sin professor fra Menighets­fakultetet, Heid Leganger Krogstad, som sa at barn som døpes og vokser opp som døpte, vil være dypt takknemlig overfor foreldrene når de blir 14 år, ­fordi de da enklere har mulig­heten til å velge å konfirmere seg ­eller ikke.

LES MER: Michelet får ikke lov å nevne at hun er kandidat for Åpen folkekirke

– Jeg synes alle bør vite at det å ikke døpe barna, er et like viktig valg som å døpe dem.

– Er det noen grunn til å døpe barna hvis foreldrene ikke tror på Gud?

– Jeg kan døpe spedbarn på grunnlag av foreldrenes tro, men bare det å bære fram barna til døpefonten, og si dets navn i ­kirken, er for meg et trosuttrykk i seg selv. Det uttrykker også et ønske om å tilhøre en levende folkekirke. Derfor skal vi ha ­respekt for de foreldrene som opplever at de ikke kan stå inne for dåpsforpliktelsene.

LES MER: Kirkelig fornyelse taper i de store stridsspørsmålene

Nedgang

Etter at den nye ­loven trådte i kraft, har Nordal merket at det er blitt færre som døper barna sine. I 2018 var det 67 dåper i Bogafjell kirke. ­Hittil i år har de hatt 38, men ­antallet gjenstående dåpsguds­tjenester tilsier at de ikke vil oppnå ­samme tall som i fjor.

Nordal ser ikke bort fra at­­ ­synkende medlemstall kan få politikere til å beskylde kirken for å ikke gjøre nok, eller være demokratiske nok. Selv mener Nordal den viktigste grunnen er at myndighetene nå tydeligere enn før skiller ut hva som er ­kirkens og statens forpliktelser.

– Når det er sagt, så forandrer jo tidene seg – og jeg opplever at vi nå har en god dialog med myndighetene, ikke minst lokalt i Sandnes.

– Hvor viktig er det at kirken opprettholder et høyt medlems­tall?

– Jeg mener at kvantiteten er underordnet kvaliteten, men da er det en forutsetning at kirken har en felles forståelse av hva kvalitet betyr.

– Hva betyr kvalitet i en slik sammenheng?

– En kirke som holder ordet og sakramentene høyt, og bidrar med nåden inn i samfunnslivet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke