Kultur

Ønske om ny julekrybbe endte i glassmaleri og altertavle i glass

Sørskogbygda kirke skulle ha ny julekrybbe, i glass. Det endte opp med to glassmaleri med julemotiv i fondveggen, og ny altertavle – i glass.

Bilde 1 av 3

Menighetsrådet har i mange år hatt planer om ny julekrybbe til Sørskogbygda, og for to år siden skjøt prosjektet fart.

– Vi så for oss en tradisjonell krybbe med figurer, og drøftet flere materialer, blant annet glass. Kirken er nøkternt utsmykket, men vi tenkte at glass ville stå godt opp mot de fine lysekronene i samme materiale, forteller Therese Forårsveen som er sekretær i menighetsrådet.

Glasskunst

Hadeland Glassverk ble kontaktet og designsjef og glasskunstner Maud Gjeruldsen Bugge kom inn i planarbeidet. Etter flere møter og besiktigelser fant man ut at det ble vanskelig å finne en god plass til en krybbe, i et nokså lite kirkerom. Nå tok prosjektet en helt ny retning.

– Sørskogbygda kirke er en liten, pen trekirke med lite farger og dekor. Etter å ha kjent litt på rommet gikk vi bort fra krybbe-ideen og begynte med å skifte ut de to glassmaleriene i fondveggen med nye julemotiv; Hellig tre konger og Stallen i Betlehem, forteller Bugge.

LES MER: Troslov skal redde steinkirker

Julemotiver

Men dette stemte dårlig sammen med korsfestelsesscenen i den malte altertavlen, som står midt mellom glassmaleriene.

– Den gamle altertavlen snakket ikke med de to nye julemotivene. Jeg foreslo å flytte den til et annet sted i kirkerommet, og erstatte tavlen med et nytt bilde, også i glass. Slik at det ble et slags triptykon – en altertavle med to fløybilder, som er brukt i kirkekunsten helt siden gotikken.

– Da måtte det også bli et motiv som kunne gjelde hele kirkeåret. Valget falt på et motiv med livets tre, med både rotfeste, vekst og nye skudd – som symboliserer trygghet, og korsmotivet er også med, forteller glasskunstneren.

Lysner kirkerommet

Therese Forårsveen forventet reaksjoner på at man fjernet et alterbilde som hadde vært der siden 1912.

– Men bildet får en ny plass i kirkerommet, og responsen etter noen få uker er positiv. Det jeg hører på kirkebakken er at løsningen lysner opp kirkerommet, og uttrykker håp og glede. Det er fint om vi har fått en løsning som oppleves på den måten – og løfter oss opp mot lyset, sier hun.

Hun forteller om en positiv prosess med kunstner og Hadeland Glassverk.

– Det har vært en veldig interessant og fordragelig prosess der vi er blitt hørt, og har skapt noe sammen. Jeg mener den nye utsmykningen gir kirken et løft. Den vekker allerede nysgjerrighet, og jeg håper det også kan inspirere til økt engasjement og aktivitet i menigheten vår, sier Therese Forårsveen.

LES MER: Veslemøy Stoltenberg har utsmykket mer enn 50 kirker

Mer glass

Maud Gjeruldsen Bugge ved glassverket forteller om økt etterspørsel etter glasskunst til kirker, særlig til interiørutsmykning – og liturgiske møbler som dåpsfat.

– Vi har de siste årene levert lamper som er et viktig interiørelement i til Våler kirke, som er tegnet av Espen Surnevik og har fått flere arkitekturpriser. Vi har levert dåpsfat i flere farger til Bøler kirke, og bidratt med glasskunst til Mortensrud og Grymyr kirker. Den siste har et ni meter høyt kors i glass. De har også levert glassutsmykning til seremonirommet på Diakonhjemmet, og for bare få uker siden Oslo domkirke ny døpefont fra glassverket.

Glassverket ble også engasjert for å se på belysning under restaureringen av Paulus kirke i Oslo.

– Vi fant ut at det var vi som hadde levert lysekronene til kirken på 1880-tallet. Men glasskuplene ble kastet på 1970-tallet. Vi lette i kjelleren og fant de snart 140 år gamle støpeformene. Nå har kirken fått tilbake de fire lysekronene, med originale, nystøpte kupler. Det er blitt en veldig fin løsning som kler kirkerommet, sier Bugge.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur