Nonner med dødsangst viser rå «girl power» i Karmelittsøstrene
OPERA: I «Karmelittsøstrene» må nonnene frasi seg troen eller dø. Vi samlet en regissør, en sopran og en eks-nonne til samtale om tro, død og kvinnesak.
EKSISTENSIELL SAMTALE: Den tidligere karmelittnonnen Maria Sammut (t.v.), regissør Gudrun Glette og sopran Mari Eriksmoen samtaler med utgangspunkt i operaen «Karmelittsøstrene». – Det handler om å finne meningen med livet, rett og slett, sier Eriksmoen.
Sindre Deschington
Operaen Karmelittsøstrene handler om de franske karmelittnonnene som nektet å forlate det kristne kallet sitt og ble avrettet under den franske revolusjonen. Francis Poulencs stykke hadde første gang premiere i 1957 og settes nå opp av Den Norske Opera & Ballett i Oslo.
– Hovedpersonen Blanche kommer fra et rikt, aristokratisk hjem med trange, borgelige rammer. Hun er en sensitiv grubler som bestemmer seg for å gå i kloster. Og i klosteret stortrives hun, forteller regissør Gudrun Glette.
Blanche blir venninne med den glade og åpenhjertige Constance, som hun både beundrer og misunner for å kunne se lyst på livet. Det er nemlig mørke tider for karmelittsøstrene, som får valget mellom å frasi seg troen og vende tilbake til samfunnet eller bli arrestert og henrettet.