Kultur

– Musikken drives inn i ekkokammer

Den klassiske musikken overses av norsk presse, mener Leif Ove Andsnes. – Til slutt blir vi en nisje på linje med veteranbiler og curling, sier han.

Han satte nærmest kaffen i halsen da han åpnet Bergens Tidende lørdag morgen, den kjente ­pianisten Leif Ove Andsnes. Der sto det ikke et ord om Grieg-maratonen som hadde utspilt seg siden kvelden i forveien.

– Det er trist, og skremmende på musikkens vegne. Å dekke hele Griegs livsverk med tretti timers TV er et helt unikt prosjekt. Da er det besynderlig at den knapt ble omtalt i andre medier enn NRK, sier Leif Ove Andsnes.

Nedprioriteres

TV-sendingen Grieg minutt for minutt ble i helgen sendt på NRK. Rundt 600 musikere var involvert i anledning 175-årsjubileet for Griegs fødselsdag. Imidlertid var oppmerksomheten fra andre ­medier laber. Et søk i avisarkivet Retriever viser at bare en liten håndfull medier rapporterte fra ­markeringen.

Andsnes mener situasjonen er symptomatisk: Norsk presse prioriterer ikke klassisk musikk.

– Jeg er redd for at vår ­musikkform ikke blir sett på som relevant lenger, at avisene jager etter de yngre leserne, og at den klassiske kunstmusikken ikke blir sett på som salgbar nok. Det har vært en veldig tydelig nedprioritering av dekningen av klassisk musikk, særlig de siste ti årene. Før ville det vært en selvfølge at det sto en anmeldelse av kunstinstitusjoner som Bergen og Oslo Filharmoniske Orkestre hver uke, sier Andsnes.

Nisjedeling

Han mener utviklingen har flere konsekvenser. På den ene siden rammes institusjonene. Når de ikke lenger synliggjøres, blir det vanskeligere å argumentere for den plassen de har på det nasjonale statsbudsjettet, mener han.

På den andre siden oppstår en nisjedeling i medienes kulturdekning. Interesserte lesere tvinges vekk fra de store avisene og over til mindre medier som satser på spesialisert kulturjournalistikk.

– Til slutt får vi kun tilgang til det vi aktivt søker oss mot, og da blir det til at alle sitter i hvert sitt ekkokammer uten kontakt med hverandre, mener han, og frykter at det blir alvorlig for den klassiske musikken:

Nisje i randsonen

– Jeg er livredd for at klassisk musikk skal bli en nisje i randsonen på lik linje med veteranbiler og curling. Mitt ønske er at den gleden som musikken kan gi, skal bli mer tilgjengelig for andre. Da må man skape interesse og pirre­ nysgjerrigheten ved å skrive godt og kunnskapsrikt om det.

Mandag hadde Bergens Tidende (BT), Vestlandets største regionsavis, to spalter om Grieg – ved siden av en stor bilde­reportasje fra musikkfestivalen Bergenfest som pågikk samme helg. Andsnes mener BT, «som tidligere hadde en bred kultur­dekning, i det minste burde ­skildret entusiasmen og folkefesten som oppstod under Grieg-markeringen».

Færre ressurser

Kultur­redaktør Frode Bjerkestrand i BT forteller at de veldig gjerne skulle laget en fotoreportasje fra Grieg-festen, men at den av kapasitetsgrunner ikke ble prioritert. Han forteller at det kokte i Bergen og på Vestlandet denne helgen, med både Bergenfest og Voss-cup samtidig med Grieg-jubileet.

Bjerkestrand forteller at BT både hadde en stor forhåndssak med intervju med Tora Augestad, og en kommentar om arrangementet og Griegs status i Bergen. Grieg-jubileet ble altså godt dekket på forhånd, mener Bjerkestrand.

– På dette arrangementet var NRK enerådende, med direktesending både på TV og radio. Det ville vært meningsløst for oss å forsøke å konkurrere med denne vegg-til-vegg-dekningen. Vi må prioritere arenaer der vi får mest igjen for vår journalistikk og våre ressurser. Derfor valgte å bruke ressursene våre på Bergenfest. Det var en stor suksess for oss, sier Bjerkestrand.

Færre ressurser

Han beskriver medienes omstilling de seneste ti årene som en økonomisk hestekur. Kulturredaksjonen i BT er mer enn halvert på få år.

– For oss i medieverdenen er ti år så lenge at kulturdekningen den gangen ikke kan sammenliknes med hvordan ting ser ut nå – og det vet musikkfeltet. I dag må vi produsere journalistikk med en brøkdel av ressursene, for helt nye plattformer. NRK er derimot lisensfinansiert, derfor kan de gjøre prosjekter som andre ikke kan, som denne Grieg-markeringen, sier Bjerkestrand.

Han mener heller ikke det er negativt at den analyserende kulturjournalistikken og -kritikken også foregår i mer spesialiserte medier.

Tøffe valg

– Det er bra at det finnes nisjeaviser som leverer ­seriøs og grundig kulturjournalistikk. I Norge gjør pressestøtten dette mulig. Selvsagt skal de store mediehusene fremdeles gjøre det. Men vi må prioritere på en helt annen måte, også for andre plattformer enn papiravis – og da blir det mange tøffe valg.

Vant til velvilje

Bjerkestrand sier de kanskje har «vært for dårlig til å kommunisere» den ­endrede medie­situasjonen.

– Kulturlivet har vært vant til en velvilje og stor interesse fra mediene, og jeg kan forstå at de bekymrer seg for den endringen de ser. Men vi skal ikke være talerør eller PR-kontor for produsenter, arrangører eller utøvere i kulturlivet. Vi lager først og fremst journalistikk for leserne våre, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur