Musikk

Spellemann skroter problematisk pris

– Når noen sier jeg lager urban musikk, føler jeg de sier at jeg ikke er etnisk norsk, sier Lil Halima. Nå har Spellemannprisen fjernet kategorien «årets urban».

Lillian Halima Andersen, bedre kjent som Lil Halima, har vært nominert i kategorien «årets urban» de to siste årene. Det har hun et ambivalent forhold til.

– «Urban» beskriver ikke musikken min, men hvordan jeg ser ut.

– Hadde jeg vært hvit og laget den samme musikken, hadde jeg nok i mye større grad blitt sett på som popartist, sier artisten som er signert Universal/Def Jam.

LES OGSÅ: – Musti er et navn for fremtiden

Tuftet på segregering

Amerikanske Republic Records, et av verdens største plateselskaper, besluttet nylig å skrote urban-begrepet fullstendig og manet resten av musikkindustrien til å gjøre det samme. Flere fulgte etter – også her hjemme. Sist mandag bekreftet Spellemannprisen at også de slutter å bruke begrepet.

Musikkskribent Peder Ebbesen (bildet) er blant dem som har engasjert seg for vrakingen av betegnelsen, og skrev en kommentar som fikk fart på den norske debatten. Han understreker at han ikke er den første til å belyse problemet, men at det var lurt å skrive om begrepet siden manges oppmerksomhet nå er rettet mot raseprofilering, etnisk forskjellsbehandling og strukturell rasisme.

– Mens vi nå er i ferd med å pensjonere uting i både språket og samfunnet vårt, bør vi også slenge på urban-begrepet, sier musikkskribent Peder Ebbesen.

Ebbesen mener urban musikk er en vag samlebetegnelse på musikksjangre med en majoritet av svarte artister. Spellemann selv beskriver urban-kategorien som «musikk basert på hiphop, rap, RnB, soul, reggae, dancehall m.m.».

– Mens vi nå er i ferd med å pensjonere uting i både språket og samfunnet vårt, bør vi også slenge på urban-begrepet. Det er på høy tid, sier Ebbesen.

Han bemerker at samlebetegnelsen stammer fra det segregerte USA, og dermed har rasistiske undertoner. På 1920-tallet fikk musikk av svarte amerikanere den felles merkelappen race records, som lettere skulle spre musikken til et hvitt radiopublikum.

– I etterkrigstiden skjønte man at det var en uholdbar betegnelse, så de erstattet det med urban music. Men ordets hensikt er den samme – det var en betegnelse som skulle gjøre det lettere for de store, hvite plateselskapene å selge «svart musikk», sier musikkskribenten.

LES OGSÅ: – Rasismen kommer ikke alltid ikledd en hvit og spiss hette over sitt glattbarberte hode, skriver sjefredaktør i Vårt Land

Burde skjedd tidligere

Marte Thorsby, styreleder i Spellemann, kjenner godt til at begrepet i sin helhet har vært diskutert gjentatte ganger. Hun forteller at Spellemann har fått tilbakemeldinger om at utgivelsene kategorien dekket, var ulike.

– Dette har vært en kategori vi har diskutert over litt tid, og diskusjonen kom naturlig nok helt til overflaten i lys av George Floyd-saken. Det siste Spellemann ønsker er å oppfattes som stigmatiserende, så det var en enkelt avgjørelse å legge ned kategorien, og erstatte den med to nye, skriver Thorsby i en e-post.

Torsdag annonserte Spellemannprisen at de oppretter to nye kategorier: hiphop og RnB/soul.

Marte Thorsby, styreleder i Spellemann

– I ettertid skulle jeg naturligvis gjerne ønske at vi hadde fjernet den tidligere, og før ting ble satt på spissen, skriver Thorsby (bildet).

På spørsmål om hvorfor så ulike kategorier har vært samlet i én kategori – urban – svarer styrelederen at «artister med til dels ulikt uttrykk» må samles fordi de ikke vil øke antallet kategorier.

– Vi har ikke hatt en tanke om at dette skal være en kategori som sier noe om etnisitet, men om musikalsk uttrykk. Og av påmeldinger de siste årene så har både artister med etnisk norsk bakgrunn og artister med ikke-etnisk norsk bakgrunn vært godt representert.

Hvit pop

Lillian Halima Andersen ser en distinkt forskjell på omtalen av hvite og svarte artister, og trekker frem et eksempel fra USA. Hun bemerker at Victoria Monét har skrevet mange av Ariana Grandes største hitter, men at disse aldri omtales som urbane.

– Det er rart å se at når svarte artister skriver og produsere sanger for hvite artister, er det alltid pop, mens når svarte artister gir ut lignende musikk, kalles det gjerne urban.

Halima Andersen siterer Tyler, The Creator, som etter å ha vunnet Grammy for beste rapalbum selv om han befinner seg i et popunivers, sammenlignet tildelingen med å være han lille fetteren som vil være med å spille med de eldre, men som får en kontroll som ikke er koblet til spillkonsollen.

Men det er ikke bare i USA at dette mønsteret kommer til uttrykk.

– Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å innrømme at svarte artister lager popmusikk, sier hun, og påpeker at mye av hennes egen musikk er rene poplåter.

– Jeg føler «urban musikk» beskriver folk fremfor musikk. Med en gang noen sier jeg lager urban musikk, føler jeg de sier at jeg ikke er etnisk norsk, sier hun.

Hun bemerker også at det tross alt finnes mange som lager hiphop og RnB som ikke er fra storbyer. Selv er 22-åringen fra Bardu i Troms – med 4.000 innbyggere.

Plasseres i bås

Ali Wali, partner i Nora Collective, mener «urban musikk» er en stigmatiserende betegnelse.

– Den plasserer en bred gruppe mennesker i én og samme bås. Det føles aldri bra å bli plassert i en bås. Spesielt ikke når man driver med noe kreativt, skal uttrykke seg fritt og kalle sin uttrykksform det man vil, sier Wali.

Ali Wali i Nora Collective bemerker at «urban musikk» er en stigmatiserende samlebetegnelse. – Den plasserer en bred gruppe mennesker i én og samme bås.
Ali Wali i Nora Collective mener stoltheten i å vinne en Spellemann-pris ikke er like stor om du ikke får bestemme hvilken musikk du selv lager.

Nora Collective er et management og kreativt kollektiv med blant andre Arif, Unge Ferrari og Musti i stallen, og er innen norsk hiphop og RnB regnet for å være blant bransjens mest toneangivende aktører.

«Urban» har vært en Spellemann-kategori i syv år. I 2013 erstattet den kategorien «årets hiphop» med begrunnelsen om at det var for få påmeldte. Ali Wali har flere tanker om hvorfor prisutdelingen kan ha mistet anseelse blant artister som driver med sjangrene som har blitt klassifisert som urbane.

– Om du for eksempel er en artist som spiller soul, blir du kanskje plassert under urban fordi soul-kategorien ikke har eksistert. Stoltheten i å vinne den prisen er ikke like viktig når du ikke får bestemme hva du selv lager, påpeker Wali.

LES OGSÅ: Vil fjerne gatenavn etter Møhlen, Tordenskiold og Angell

Dyr påmelding

Før Spellemann gikk ut med nyheten om at årets urban var historie, kontaktet de Ali Wali og Nora Collective for innspill. Siden da har Wali grublet på hva hvilken retning han mener prisutdelingen bør stake ut.

Samtidig som han har forståelse for at det må være noen krav til en kategori, mener han regelen om at man trenger et minimum antall påmeldte for at en kategori skal være gyldig, også er problematisk.

– En del av artistene som driver med disse såkalt urbane sjangrene, er unge mennesker – ofte ungdom med minoritetsbakgrunn. Det å trylle frem 750 kroner for å melde seg på én Spellemann-kateogri, er ikke nødvendigvis lett, sier Wali.

Han bemerker at artister som for eksempel driver med visesang eller jazz gjerne er voksne folk med bransjeerfaring og kunnskap om hvilke fond og stipender man kan søke på.

Wali mener at påmeldingsavgiften leder til at færre melder seg på, hvilket i annen rekke leder til argumentet om at det ikke var nok påmeldte og at kategorien derfor ikke kan forsvares.

Styreleder i Spellemann, Marte Thorsby, forteller at de har fått den samme tilbakemeldingen som Wali her fremhever, nemlig at påmeldingsavgiften «er en barriere for noen».

– Kan det være aktuelt å justere påmeldingskravene til ulike kategorier?

– Spellemanns utfordring er at vi har svært få inntektskilder, og var derfor nødt til å innføre påmeldingsavgift for å få arrangementet til å gå rundt. Men reglementet for Spellemann blir gjennomgått årlig, der alle innspill blir vurdert, så dette vil nok bli tatt opp på lik linje med øvrige innspill, mener Thorsby.

---

«Urban musikk»

  • Samlebetegnelse som i lys av den siste tidens demonstrasjoner mot strukturell rasisme, raseprofilering og politivold igjen har blitt debattert.
  • «Urban music» stammer fra 1970-tallet, da DJ Frankie Crocker brukte begrepet for å beskrive «musikken fra byen». Etter hvert ble «urban» brukt som et slags kodeord for svart, og tatt i bruk av store, amerikanske plateselskaper og radioprogrammer for lettere å promotere musikk av svarte artister.
  • Bruken av begrepet kritiseres for å marginalisere (historisk) svarte musikksjangre, slik som soul, RnB, hiphop og reggae, og for å forsterke stereotypier skapt av hvite.
  • En rekke aktører innen internasjonal musikkbransje har den siste tiden sagt de skal slutte å bruke begrepet. Spellemannprisen har besluttet å fjerne kategorien «årets urban» som frem til nå har kombinert «musikk basert på hiphop, rap, RnB, soul, reggae, dancehall mm.».
  • Til Spellemann 2020 opprettes de to kategoriene hiphop og RnB/soul.

---

Vårt Land anbefaler

Mer fra: Musikk