Musikk

– Hun etterlater seg en enorm sangskatt og et stort tomrom

Nylig avdøde Anne Grete Preus regnes som en av vår tids største låtskrivere.

1 av 2

– Hun står som en påle, og det vil hun gjøre bestandig.

Det sier Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted (KKV) etter at Anne Grete Preus døde natt til søndag. Han har fulgt Preus som beundrer og lytter i mange år, og understreker at hun er en av de viktigste profilene innen sangpoesi siden 1980-årene.

– Hennes livsverk ble å sprenge grensene for rockens uttrykksformer og nærme seg andre sjangere med et vågemot som på tross av mye kritikk var like insisterende som det var sårbart. I tillegg til en rekke ikoniske sanger og fabelaktige framføringer på plate, er det som står igjen etter henne en djerv og oppriktig søken med risiko for å finne svar.

LES OGSÅ: Hilma Nikolaisen har tatt med seg fire søsken og en splitter ny lovsang på sitt nye album

Prisvinnende

Anne Grete Preus ble 62 år. Den høyt verdsatte sangeren og låtskriveren har vært en markant stemme siden hun var med å utgjøre kjernen i rockebandet Veslefrikk mot slutten av 1970-årene. Bandet ble raskt populært og var blant de ledende på den norske rockescenen.

Siden etablerte Preus og bassist Per Vestabye bandet Can Can, som i 1984 vant Spellemannpris for sin første albumutgivelse.

Fire år senere, i 1988, debuterte Anne Grete Preus som soloartist med albumet Fullmåne, der hun tolket tekster av Jens Bjørneboe. Totalt ga hun ut ti album som soloartist. Foruten sin status som tekstforfatter, blir Preus løftet frem for sine kvaliteter som komponist og utøver.

Gjennom en solokarriere som strakk seg over fire tiår, vant Preus en rekke priser og utmerkelser, deriblant Prøysenprisen og fire Spellemannpriser. I fjor ble hun tildelt Anders Jahres kulturpris sammen med Kari Bremnes og Ole Paus.

I 2007 fikk Preus påvist nyresvulst, og i år ble hun kreftsyk på ny. Den kommende høsten skulle hun turnere med forestillingen Bjørneboe og jeg, men i starten av juni ble turneen avlyst etter at rehabiliteringen tok lengre tid enn forventet.

LES OGSÅ: Intervju med bokaktuelle Kjartan Fløgstad

«En bauta»

Erik Hillestad og Preus har ikke hatt store prosjekter sammen, men hun har laget et knippe sanger på oppdrag for KKV.

– Kirkelig Kulturverksted fikk aldri gleden av å samarbeide med henne annet enn øyeblikksvis, men hun lærte oss mye gjennom det hun formidlet og gjennom det store alvoret hun la i verdien av grundighet og kvalitet.

– Det er all grunn til å uttrykke beundring for musikken hun legger igjen og sørge over at hun ikke lenger er blant oss, sier Hillestad

– Anne Grete Preus hadde en unik evne til å være både filosofisk og poetisk, og alltid unngå klisjeer. Hun klarte å sette ord på gjenkjennbare følelser, som i hennes poesi ble elegant utført, og som også hadde stor dybde. Hun satte en ny standard for rockpoesi på norsk.

Det sier artist og låtskriver Tove Bøygard. Hun kaller Preus en foregangskvinne, og understreker hvordan hun banet vei som en kvinne som spilte gitar og frontet band.

– Hun etterlater seg en enorm sangskatt, men også et stort tomrom. Det finnes ingen som henne, hun hadde en helt unik posisjon i norsk musikkliv. Hun var en bauta.

«Feministisk forbilde»

– Jeg husker første gang jeg var i samme rom som henne, da skulle hun spille på Stabekk kino. Folk skravlet så fælt at hun bare gikk av scenen. Jeg husker jeg synes det var skikkelig kult, jeg hadde aldri sett noen gjøre noe sånn før, sier Tuva Syvertsen, frontfigur i folkrockgruppen Valkyrien Allstars.

– Det skjedde noe da hun gikk inn i et rom.

Syvertsen kjente ikke Preus personlig, men forteller at hun var veldig til stede de gangene hun møtte henne.

– Hun var et stort forbilde på flere måter. Hun har skrevet veldig mange bra låter, og Velsefrikk var jo en slags pioner innenfor folkrock. Da jeg var liten var hun dessuten den eneste jeg visste som stod frem som lesbisk, det skal hun også ha for. Anne Grete Preus er en person man faktisk kan bruke ordet bauta om, mener Syvertsen.

– Jeg var veldig glad i henne både som lytter og menneske. Hun var en smart og skarp låtskriver, en viktig figur og et stort feministisk forbilde, sier musikerkollega Sigvart Dagsland.

– Det er litt tidlig å si hva hun etterlater seg, men låtene og det at hun gikk foran i en tid da det var få kvinner i bransjen, vil i hvert fall stå igjen.

---

Anne Grete Preus

  • – Låtskriver og komponist født 22. juni 1957.
  • – Var sentralt medlem i rockegruppene Veslefrikk og Can Can, før hun i 1988 debuterte som soloartist.
  • – Som soloartist utga Preus totalt ti album, sist Et sted å feste blikket i 2013.
  • – For albumet Millimeter vant hun i 1994 tre Spellemenn: årets album, årets hit, årets kvinnelige artist. Hun vant hedersprisen under Spellemannprisen i 2013.
  • – I 2017 ble hun ansatt som professor II ved Universitetet i Agder.
  • – Døde 25. august 2019, 62 år gammel.

---

Enkelte av artiklene i Vårt Land er forbeholdt abonnenter. Vi jobber hver dag for å levere dagsaktuelle nyheter og god journalistikk. Bli abonnent og få tilgang til alt innholdet vårt. Er du allerede abonnent? Takk for at du støtter oss så vi kan fortsette å levere kvalitetsjournalistikk hver dag!

Annonse
Annonse

Mer fra: Musikk