Kultur

Mer rift om orgelkrakkene

Henriette Skagen (20) er en av åtte nye organist-studenter på Musikkhøgskolen 
til høsten. I fjor var det to.

– Det er mange år siden vi har fylt opp plassene på kirke-
musikk, det er en veldig gledelig tendens. Hvis dette fortsetter lover det veldig bra for rekrutteringen, sier orgelprofessor Inger Lise Ulsrud ved Norges musikkhøgskole (NMH).

I år var det 15 søkere til kirkemusikkstudiet. NMH har også et tilbud om et årsstudium for de som har bachelor i musikk på andre­ instrumenter – som også gir kantorkompetanse. Seks studenter er tatt opp til påbygningsåret, slik at til sammen 14 nye studenter går løs på en kirkemusikalsk utdannelse fra høsten av.

– Jeg tror årsaken til økningen er at flere organister tar tak og henter inn lokale talenter, vi trenger ildsjeler på grasrota. De mange nystartede orgelklubbene er viktige rekrutteringsarenaer og folkehøyskoler (som Viken) har også tilbud i orgelspill. Og både Kirkerådet og Musikernes Fellesorganisasjon har sett alvoret og satt kirkemusikkrekruttering på dagsorden, sier Ulsrud.

Frimodig

En av de som begynner­ på studiet til høsten­, er Henriette Skagen. Mye av årsaken­ til at hun satser på organistutdannelse­ er at Bjørn Vidar Ulvedalen «oppdaget» henne for ett år siden, og tilbød henne gratis orgel-
undervisning.

– Det var et kick å utforske kreftene i et ordentlig kirke-
orgel. Følelsen av å være et helt orkester var fascinerende, sier Henriette Skagen, som beskriver seg selv som en stille jente.

– Men på orgelet blir jeg mer frimodig og kan jeg uttrykke meg litt mer «høyrøstet». Det er utrolig spennende, også i samspill med andre instrumenter.

Hun begynte med piano som femåring, og spilte til guds-
tjeneste for første gang da hun var tolv. Siden har hun akkompagnert kor og vært organist-
vikar i kirkene hjemme i Modum. Sist søndag spilte hun til to gudstjenester, forrige helg spilte hun i brorens konfirmasjon i Heggen kirke, der søsteren var klokker. Kirketilhørigheten har vært der hele livet. At familien i fjor fikk menighetens frivillighetspris, forteller sitt.

– Tidligere har jeg spilt mest rytmisk piano, blant annet i samspill med min far på saksofon. Men nå er jeg blitt fascinert av de enorme mulighetene i orgelet, sier hun.

LES OGSÅ: Unge talenter får prøve orgelkrakken i Nidarosdomen

###

Improvisasjon

Vi møter Henriette Skagen sammen med orgellærer­ Bjørn Vidar Ulvedalen i Lovisenberg kirke.

– Jeg må jo sørge for at hun får en «flying start» inn i kantorstudiet. Hun har hatt en veldig bra progresjon det siste året, pedalspill­ var jo noe helt nytt for henne­. Hun var også opplært i besifringsspill­, men det positive ved det er at hun er utrolig flink til å improvisere, sier kantoren i Re.

Det er snart femten år siden Bjørn Vidar Ulvedalen startet med orgelundervisning i Vestfold. Idealisten har brukt mange fridager på orgelelever. Nå har han seks-sju kirkemusikere på «samvittigheten», og har utgitt sju lærebøker i orgelspill.

– Barn må få tilgang til orgelet i ung alder, det er helt avgjørende for at vi skal få en jevn tilgang på nye kirkemusikere, mener han og oppfordrer kirkevergene til å legge til rette for at organister kan drive rekrutteringsarbeid.

LES OGSÅ: Organisttalent vil bli kantor og byggingeniør

Nøkkelbarn

– I en stadig mer presset arbeidssituasjon blir det lite tid og overskudd til det, mener­ Ulvedalen.

I 2003 laget Vårt Land en reportasje­ fra Botne kirke, om Ulvedalens «nøkkelbarn» med fri adgang til kirkeorgelet. En av dem var Markus Dunseth, han var sju år gammel og nådde ikke orgelpedalene. I dag er han midt i kantorstudiet ved NMH.

– Jeg gikk rett på kirke-
orgel, uten veien om piano. Den interessen­ Bjørn Vidar vekket er årsaken­ til at jeg nå utdanner meg til organist, forteller han.

– Det er veldig hyggelig at det fylles opp med kirkemusikkstudenter, det har vært små kull noen år, og det er litt kjipt å sitte i klasser med bare et par med-
studenter. Nå blir det et større miljø, det er fint med flere tilbakemeldinger i interpretasjonstimene – selv om det blir litt mer kamp om øvingsrommene, forteller han.

I 2003 var Markus Dunseth sju år og en av de første orgelelevene hos Bjørn Vidar Ulvedalen i Botne kirke. Da rakk han ikke ned til pedalene. Nå er Markus halvveis i organiststudiet.

LES OGSÅ: Vi er storimportør av orgler

Trondheim

Orgelprofessor Harald Rise ved NTNU melder om ni søkere og to begynner på kirkemusikkstudiet til høsten. Tre starter på årsstudium.

– Vi tok opp fire i fjor, og jeg skulle gjerne hatt noen flere i år. Vi kan registrere en viss oppgang de siste årene, men det er ingen grunn til å puste lettet ut. Lyspunktene er at ildsjelene fanger opp flere og orgelklubbene fungerer mange steder. Men det gjenstår mye arbeid før stabil-
rekrutteringen er på plass, mener­ Rise.

Han understreker at det må jobbes systematisk for å snu trenden, som har vært negativ.

– Årsakene er mange. Det handler blant annet om generell sekularisering, utvidede fritidstilbud for barn og ungdom og yrkesstatus. Det er fortsatt mye å gjøre med arbeidsforhold og lønn for kirkemusikerne, sier Rise.

Tromsø

Ragnhild Strauman er førstelektor i kirkemusikk ved Kirkelig utdanningssenter i Nord, som samarbeider med Musikkonservatoriet om kantorutdanningen i Tromsø. De har nå to masterstudenter i kirkemusikk, to på årsstudiet, og fra høsten blir det to på bachelor-nivå. Til uken skal fire prøvespille om plass på årsstudiet.

– Vi ser en positiv tendens, men jeg tror det viktigste for rekrutteringen­ er flere fulle stillinger for kantorer. Små stillingsprosenter er en fare for hele vår profesjon, sier hun.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur