Espen Ottosen opplever at diskusjonen om kjøtt og etikk i kristen sammenheng er ganske ny. Da informasjonslederen i NLM (Norsk Luthersk Misjonssamband) underviste i kristen etikk på Fjellhaug internasjonale høgskole (den gang Misjonsskolen) for 25 år siden, var ikke kjøtt et tema, verken med tanke på dyrevelferd eller klima. Nå er saken en helt annen.

– Jeg underviser i det samme faget dette vårsemesteret, og vi har allerede diskutert det. Det har blitt aktuelt.

LES OGSÅ: Da teolog Maja Ekström ble vegetarianer, var det et religiøst valg

Totalavhold

Ottosen tror imidlertid ikke det er så mye å hente i Bibelen når det kommer til debatten.

– Forvaltningsansvaret har vært det vanlige å trekke fram. Mennesket har rett til å råde over dyrene på en slik måte at det er forsvarlig at de kan blir til mat, sier Ottosen.

Det er jo kristen tradisjon for å faste fra kjøtt. Hvis det er bra å faste fra kjøtt, ville det ikke være enda bedre å være totalt avholdende?

– Jeg opplever det nok litt anstrengt å koble faste til å la være å spise kjøtt så direkte. Den tradisjonelle måten å begrunne faste på, handler om å si nei til kroppslige behov for å søke Gud. Å si nei til kroppslige behov for å redde klimaet er en annen sak og har en annen motivasjon.

Altfor hipp

Ottosen har respekt for at mennesker velger å avstå fra kjøtt for å bidra til et bedre klima.

– Men jeg er også litt redd for at kristen etikk skal bli altfor hipp. At de sakene som dominerer det generelle mediebildet styrer hva en kristen etikk er for noe, sier han og legger til:

– Kristen etikk handler om å leve i verden, og baserer seg på den virkeligheten vi alle lever i. Slik sett er kristen etikk en allmenn etikk. Men kristen etikk skal også bygge på Bibelen. Her er forvalteransvar og nøysomhet stikkord.

LES OGSÅ: En diett fra Eden

Vitenskapelig uenighet

For Ottosen er det vanskelige spørsmålet hvordan disse idealene skal konkretiseres, noe han mener i mange tilfeller vil avhenge av en grunnholdning som er mer politisk enn teologisk.

– At vi skal ta vare på jordkloden, er det ingen diskusjon om. Det er kristen etikk. Men en politisk grunnholdning vil være avgjørende for hva det vil si når det kommer til kjøttspising, oljeutvinning, eller fly. Det er noe vitenskapelig uenighet om hvilke tiltak som er viktigst, sier han.

Lever vi godt med en kristen etikk som får ulike utslag politisk når det kommer til dette?

– Ja, så lenge vi ikke gjør kjøttspising til et spørsmål om synd eller ikke-synd, sier Ottosen.