Kultur

Med Hedda-dagene inntar Teater-Norge hovedstaden

Når Hedda-dagene byr på ti dagers teaterfest i Oslo, blir det beskrevet som et omvendt riksteater. – Før sendte Oslo teater ut i landet, nå inntar distriktsteatrene Oslo, sier Liv Riiser.

Vårt Lands teaterkritiker Liv Riiser har sittet i Hedda-juryen i to år. Bare i år har hun sett og vurdert 90 forestillinger. Til sammen har Hedda-juryen hatt over 200 teaterproduksjoner til vurdering.

– Det har vært en åpenbaring å oppleve både lokalt engasjement og utrolig mye vitalt teater, fra hele landet. Det er ikke snill distriktsprofil som gjør at Hedda-dagene nå kan by på en rekke spennende teateroppsetning fra regionteatrene. De leverer utrolig mye levende kvalitetsteater, folk vet for lite om hvor mye godt teater det skapes i dette landet, mener hun.

Massemønstring

Hedda-prisene blir delt ut for 21. gang, mens Hedda-dagene i Oslo kom først i fjor. I år vises 40 forestillinger fra 30 scenekunstinstitusjoner.

– Det er fantastisk at man etter så kort tid har klart å etablere en massemønstring av godt teater – og samtidig skapt et viktig møtepunkt for teaterfolk fra små, lokale grupper og helt opp til de tyngste institusjonsteatrene. Hedda-dagene har allerede vist at de blir en arena for teaterfaglig påfyll – i tillegg til at et stort publikum får oppleve høydepunkter fra en nasjonal mønstring av regionteatre, sier hun.

Hun er imponert over lokalt engasjement og frivillig innsats som slutter opp om små grupper i bygd og by.

– Folk er glade i de lokale teatrene sine. Jeg var på en forestilling om kokebokforfatteren Hanna Winsnes, på Espa. Teater Innlandet stod for forestillingen, og i pausen bød frivillige på suppe – selvfølgelig etter en Hanna Winsnes-oppskrift. Det er ett eksempel på hva lokalt teater virvler opp av engasjement, forteller hun.

Store og små

Hedda-dagene byr også på store oppsetninger som The Book of Mormon og Engler i Amerika.

– Samtidig reiser en liten, fri gruppe rundt i en buss på østkanten i Oslo – der de spiller skoleforestillingen Tigerbussen kommer. Nå vises forestillingen utenfor Nationaltheatret. Det viser noe av spennet i alt det spennende som foregår i teater-Norge nå.

Hedda-dagene presenterer et knippe av prisvinnere og nominerte fra fjoråret, men også flere av årets nominasjoner er med.

– Jeg skal se om igjen Orlando, fra Rogaland Teater, som forsynte seg kraftig av premiebordet i fjor. Jeg vil også gjenoppleve den fantastiske barneforestillingen Hamlets pappa er et spøkelse fra Teatret Vårt i Molde, sier Liv Riiser.

LES MER: Avant garde-teater under Festspillene i Bergen

Regionteater

NRKs teaterkritiker Karen Frøsland Nystøyl er en av kritikerne som reiser mest rundt i Norge for å se teater.

– Det hender at vi dropper en premiere på Nationaltheatret til fordel for en spennende oppsetning på Teatret Vårt i Molde. Det sier vel noe om et teatertyngdepunkt som har flyttet seg litt ut av Oslo, sier hun.

Nå kommer 5-er og 6-er forestillingene fra regionteatrene til Oslo.

– Dette er kremen av distriktsteater, og de har veldig mye bra å by på. Løp og kjøp før det blir utsolgt, oppfordrer NRK-kritikeren.

Kraftsentrum

Hun registrerer også sterk lokal oppslutning om deres «egne» teaterinstitusjoner.

– Selv om Oslo fortsatt er et kraftsentrum, vitner alle de lokale venneforeningene om stor interesse og entusiasme.

Hun viser også til at mange teaterinstitusjoner legger seg på en lokal programprofil.

– Og da snakker vi ikke bare om nære solskinnshistorier. Ved Den Nationale Scene i Bergen har teatersjef Agnete Haaland satt opp aktuelt teater, også med lokalt kontroversielle temaer. Det er kult at man tør å bruke teaterscenen for å ta tak i saker som brenner lokalt, sier Karen Frøsland Nystøyl.

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kultur