Laster opp med eksterne podkaster
PODKAST: I lydens gullalder tar statskanalen grep for å treffe publikum, og blar opp voksende summer for eksternt lydinnhold. – Det er viktig for NRK å hente ut det beste, forteller programredaktør Petter Wallace.
UTENFOR HUSET: Mange av NRKs største podkast-suksesser er produsert av eksterne selskap.
Vidar Ruud/NTB
I 2020 brukte NRK 18,5 millioner kroner på lydproduksjoner fra eksterne produsenter, viser tall Vårt Land har innhentet fra statskanalen. I 2021 økte summen til 29,3 millioner. Den 13. september i år hadde summen allerede nådd 21,2 millioner kroner, og summen kommer til å vokse videre.
– Vi har store serier som kommer. Vi regner med å ha minst like høy investeringsgrad som i fjor, kanskje høyere, opplyser Petter Wallace, programredaktør for eksterninnhold i NRK.
– En god del av kraften i idéutvikling ligger ofte i de eksterne produksjonsselskapene. Det er viktig for NRK å hente ut det beste.