– Det er ikke bare naturen som er i endring, det er vi også, sier Ane Graff.
Hun er Norges representant ved Den nordiske paviljongen når verdens eldste kunstbiennale, Veneziabiennalen, i dag åpner for 58. gang. Det overordnede tema for biennalen er May You Live in Interesting Times; måtte du leve i interessante tider. Den nordiske paviljongens undertittel er Weather Report: Forecasting Future, og tematiserer mennesket i relasjon til naturen i klimaendringenes tid.
Det materielle
Graff har i kunsten sin – og som akademiker – vært opptatt er opptatt av emnene utstillingen kretser rundt, av forurensing og global oppvarming. Man har snakket om en «materialistisk vending» innen flere fag, og både i kunst og filosofi handler det om å vektlegge materielle erfaringer, framfor tanker og ideer.
– Jeg har jobbet med skulptur på en måte som undersøker materialet den er gjort av: hvor det kommer fra, hvordan det står i relasjon til andre ting, og hvordan det er i prosess, sier hun.
For Graff er det viktig ikke å skille mennesket fra verden utenfor, men se på hvordan vi virker på omgivelsene våre og de på oss.
LES MER: – Bauhaus var like reaksjonært som det var moderne, sier kulturkritiker Bazon Brock.
Sammenhengene
– Jeg tror det er vesentlig i forbindelse med klima. I vår tid inngår kroppene våre i et stort materielt, kjemisk eksperiment der alt henger sammen. Det som påvirker oss er det samme som påvirker jorda. Jeg vil gjerne skape oppmerksomhet for den typen problematikk: Sammenhengen mellom våre kropper og verden.
– Hva konkret er det som former kroppene våre og verden?
– Antibiotika er ett eksempel. Jeg har laget verk der jeg har jeg undersøker hva som er rundt oss, for eksempel matvarer, støv, sigaretter, og hvordan det skaper nye tilstander i våre kropper. Jeg plasserer materialer sammen på måter som viser hvordan vi endrer, former og påvirker hverandre.