Børster støv av galskapen

Burde Solkongens hoffkunstner og opplysningstidens papirarkitekter gått i samtaleterapi?

«En ung mann viser sin forakt», tegning av Jean-Jacques Lequeu.GRIMASER: Lequeu ble en ekspert på å gjengi ansiktsmimikk. Her er «Den store landeieren» og «En ung mann viser forakt».
«En ung mann viser sin forakt», tegning av Jean-Jacques Lequeu.GRIMASER: Lequeu ble en ekspert på å gjengi ansiktsmimikk. Her er «Den store landeieren» og «En ung mann viser forakt».
Franz X. Messerschmidt er kjent for sine spesielle byster, kalt karakterhoder. Selv ble Messerschmidt kalt for «forvirret i hodet».
Franz X. Messerschmidt er kjent for sine spesielle byster, kalt karakterhoder. Selv ble Messerschmidt kalt for «forvirret i hodet».
Lequeus utkast til en inngangsport til et jaktområde. Prosjektet forble på tegnebrettet.
Lequeus utkast til en inngangsport til et jaktområde. Prosjektet forble på tegnebrettet.
Publisert Sist oppdatert

Det er to merkverdige kunstnere­ som nå hentes frem igjen fra glemselen i Paris. Århundrer før surrealistene slo seg løs på lerretet, tegnet de en verden som var minst like bisarr. Lenge før Vincent van Gogh kuttet av seg øret og havnet på mentalsykehuset i Saint-Remy, var de trolig like kvalifisert til en diagnose. Georges Focus­ (født rundt 1640–1708) og Jean Jacques Lequeu (1757–1826) er verdt et ­bekjentskap, og det maner til ettertanke at ­historiene deres nå fortelles:

Lever vi i en kultur som forsøker å bli rausere med uvanlige mennesker, eller prøver vi å skjønnmale det syke?

Hundesjakk

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP