Kunsten å kle seg med sin egen historie

Utstillingen Jeg kler meg / ergo er jeg? har originale perspektiver på hvordan vi skaper oss selv gjennom klær.

Utstillingen på Akershus Kunstsenter har flere interessante synsvinkler å by på. Blant de viktigste er Susanne Roti, som skaper om merkevarer i sitt bilde.

Anmeldt av Kjetil Røed

Vi signaliserer hvem vi er og vil være gjennom klær. Men ofte er det ikke plaggene i seg selv som er viktig, men forestillingene som er skapt rundt dem gjennom filmer, reklame og kjendiskultur. Merkevarer er trylleformularene i så måte. Ifør deg Wrangler, Adidas eller Gucci – simsalabim! så er du plassert i en fortelling om glamour, vampete finesse eller tilbakeholdt eleganse, alt ettersom.

De fleste av oss vet naturligvis godt at vi hverken blir slanke, vakre eller kjendiser av slikt. Men det virker som om magien ikke lar seg kassere uten videre, for nesten alle smykker seg med merkeklær, uansett.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP